Lønskollen - Tønsberg (14.04.2014)  4

Start point Fv312, ved Løn (96m)
Endpoint Fv312, ved Løn (96m)
Ascents Lønskollen (307m) 14.04.2014 12:46
14.04.2014 - Wow, snø! Langs stien på veien opp. Lønskollen (307) i bakgrunnen.

Kona måtte jobbe litt denne mandagen i påsken, så da tok jeg med døtrene våre til en topp i Vestfold som jeg ikke hadde vært på før. Parkerte ved Fv312, like ved Løn, rett sør for Lønskollen (307). På oversiden av veien der var det et større bygg med noe tømmer liggende, og mye plass til å sette fra seg en bil uten at den ble stående i veien for noen. Fra dette bygget gikk det en skogsbilvei som etter hvert gikk over i god sti. Denne stien er tegnet inn på detaljerte kart, og går opp på østsiden av Lønskollen (307). Det så imidlertid ut som stien bare gikk forbi toppområdet av Lønskollen, så ved rundt 200 meters høyde skar vi opp til venstre og gikk i skogen opp mot toppen. Litt mer tungvint å gå i skogskratt og buskas for små barnebein, men jentene gikk på og holdt motivasjonen oppe. Klart, de visste det var noe godt i sekken som skulle nytes på toppen, men å snakke om natur og dyr i skogen på veien, og dytte overende gamle og morkne trær, det kan være moro. Noen bratte skrenter finnes det på denne siden av Lønskollen, men de svingte vi bare unna. Lett klyving et par steder med trær som gode håndtak ble det allikevel.

14.04.2014 - På toppen av Lønskollen (307).

Det var sol hele tiden på turen, og på toppen var det fint i sola, men en litt kald vind. En postkasse med et par bøker er det også, og der måtte vi skrive oss inn. I tillegg står det en laftet hytte på toppen. Etter litt godtekos i sola på toppen, møtte vi et par som anbefalte oss å gå ut på sørsiden, for der skulle utsikten være veldig bra. Og det er den. Man kommer da ovenfor stupene, og ser langt sørover.

14.04.2014 - Flott utsikt litt sør for toppen av Lønskollen (307). Vi ser sørover, og nedenfor er blant annet Fv312.

Returen gikk omtrent i samme spor som vi kom opp. Mye fuglesang og hvitveis langs stien i nedre del. Og da vi kom i le for den kalde vinden, ble det riktig godt og varmt igjen. Trivelig retur, med skikkelig vårstemning.

14.04.2014 - Blå strek er vår rute opp. Retur gikk omtrent i samme spor.

Her snakker

Written by mortenh 15.04.2014 22:38

Her snakker vi om et dugelig farsverk, jfr. første setning i rapporten Nils. Heldige døtre som har slik en far ;) Men når skal Frida og Julie få sine egne brukerkontier? :)

Sv: Her snakker

Written by Nils 16.04.2014 00:46

Egne brukerkontier... Tja, si det. Er klar over at jo lenger jeg venter, jo mer blir det å ta igjen, siden de er med både her og der. ;) Når de først er opprettet, koster det jo ikke så mye mer i tid å vedlikeholde kontoene deres.

Jo takk, er lov å håpe at jentene selv synes de er heldige med "valget" av far. ;)