Kuling på Hindnubban (19.04.1997)  3

Start point Sørvest for Hindsæter (920m)
Endpoint Sørvest for Hindsæter (920m)
Ascents Hindnubban Sørøst (1,879m) 19.04.1997
19.04.1997 - Parkering i Sjodalen, litt sørvest for Hindsæter Fjellhotell.

Hans Petter og jeg parkerte litt sørvest for Hindsæter Fjellhotell i Sjodalen. Dagens mål var egentlig toppene fra Hindnubban og til Stornubben. Men det var planen… Værutsiktene var langt under hva jeg pleier å gidde og kjøre så langt for, men Hans Petter var klar for en aprilskitur i høyfjellet, og det var for så vidt jeg også. Og så hadde vi mulighet denne dagen, hvor det var meldt kuling fra nordvest i fjellet, men dog avtagende utover dagen. Vi satset stort på ordet "avtagende", og krysset fingrene for at vinden ville løye til vi var oppe på toppene.

19.04.1997 - Hans Petter til høyre, litt ovenfor (vest for) riksvei 51 i Sjodalen, rundt 2 km sørvest for Hindsæter Fjellhotell. Bildet er tatt i østlig retning. Her var det deilig aprilvær, og vi merket ikke så mye til vinden.

I starten, under skoggrensa, var det ganske så fint, og vi merket ikke så mye til vinden. Halvskyet med sol innimellom, men ikke voldsomt med snø akkurat. Da vi kom opp på viddene på Hindflyin ble det derimot andre boller… Fortsatt lite snø, så knapt at vi noen få steder måtte ta av skiene. Fortsatt solgløtt, med en og annen snøbyge som slo over oss. Men nå kom også vindkulene! Tross lite og hardpakket snø kom det av og til noen virvelskyer av snøfokk over viddene, og det var ikke spesielt mild vind kan man si. Vi trosset vindkulene her på flyene, for vinden skulle jo avta?

19.04.1997 - Hindnubban (1879) er rett bak Hans Petter. Tidvis skralt skiføre her på Hindflyin, og i perioder sur og kald motvind.

Da vi var kommet opp til rundt 1500 moh og stigningen opp til Hindnubban tok til, kom vi i le for nordvesten, og det føltes ganske greit på veien opp mot høyde 1879. Fortsatt så det ikke lovende ut når jeg kikket i retning Stornubben (2174) og Austnubben (2049), hvor skyene og snøfokken dro over i et hvitt teppe. Uff, kunne dette være så ille da, og skulle det ikke dabbe av snart?

19.04.1997 - Hans Petter i kaldt og surt vær på toppen av Hindnubban (1879). Det blåste kuling fra nordvest, dvs fra venstre. Vi har slått oss ned i le for vinden her.

Vel, for oss var det ille da vi nådde toppen av Hindnubban Sørøst (1879)! Kulingen slo over kanten, og den var kald! Jeg sto noen minutter i vinden og merket at væsken i øynene begynte å stivne. Vi brukte ikke mange hundredelene på å bestemme at videre ferd mot Austnubben (2049) og Stornubben (2174) var fullstendig uaktuelt. Helt meningsløst å trosse dette været, som ikke så ut til å endre seg med det første. Vi satte oss i le for vinden noen meter nedenfor toppen, på østsiden, og tok litt mat og drikke der. Etterpå la vi returen sørover i østhellinga på Hindnubban, slik at vi kom sørøst for høyde 1898. Der fant vi et område med mer snø, så vi fikk kjørt noen svinger uten å ripe skiene altfor mye. Det var langt ifra noen elegante svinger, men ned kom vi med skia på beina. Etter hvert kom vi oss ned til Hindflyin igjen, og med vinden nå i ryggen, kunne vi skli ned mot Sjodalen igjen. Siste biten nede i skogen var nå riktig så behagelig, i ettermiddagssol og nesten ingen vind.

19.04.1997 - Retur fra Hindnubban. Fjellet bak, midt i bildet, er den østre enden på Austnubben (2049). Hans Petter kommer kjørende på hardt og ujevnt underlag på Hindflyin. Og en og annen stein titter opp av det tynne snølaget.