Påsken - skitur fra Yddestølen og rundt Gravfjellet (30.03.1997)  3

Start point Yddestølen (870m)
Endpoint Yddestølen (870m)
Characteristic Cross-country skiing

Denne dagen var været langt dårligere enn dagen før. Vestaværet hadde slått til, og det blåste kraftig fra vest/nordvest. Vi skulle ut på ski, men ville holde oss stort sett under skoggrensa. Jeg visste at det gikk en skiløype rundt Gravfjellet (1173), så fra Yddestølen gikk vi først til Yddin Fjellstogo. Derfra løypa sør for Gravfjellet til Skreostølen, så mot nordvest og nord, og senere østover gjennom Rauddalen.

30.03.1997 - Første påskedag. Gisle og Hans P. ved Skreostølen, nordvest for Yddin Fjellstogo. Vannet Yddin ses bak til høyre.

Mye av veien holdt vi oss nedenfor skoggrensa og slapp unna den verste vinden, men da vi rundet nordvesthjørnet på Gravfjellet og skled mot øst, gjennom Rauddalen, ble vi mer utsatt for vestavinden. Men nå fikk vi den i ryggen, og ved å løfte armene i lufta kunne vi skli bortover uten å bidra så mye selv med framdriften. Etter Rauddalen gikk turen etter hvert tilbake til Yddestølen og vår hytte.

30.03.1997 - Hans Petter og Gisle i kraftig medvind i Rauddalen, mellom Kjølafjellet (1225) og Gravfjellet (1173). Bildet er tatt mot vest.