Hovdepiggen (08.02.1997)  3

Start point Rondablikk (910m)
Endpoint Rondablikk (910m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Hovdepiggen (968m) 08.02.1997
Visits of other PBEs Rondablikk Høyfjellshotell (874m) 08.02.1997
08.02.1997 - Parkering ved Rondablikk Høyfjellshotell. Sol og mye blå himmel, men kraftig vind og snødrev.

Gisle og jeg hadde en ny tur til Vinstra denne helgen, og igjen tok vi turen opp til Rondablikk for å gå en tur i løypene med eventuelt en topptur hvis været var greit. Da vi ankom Rondablikk var det vel ikke helt greit vær... Kraftig vind og snøfokk, men tross alt var det sol med skiftende skydekke. Vinden var meldt å avta, så vi la nå i vei nordover fra parkeringen på Rondablikk i heftig motvind med håp om at vinden ville løye. Det var lite snø, og den som lå var nokså hard. Så hvor all snøen som føyket kom fra, lurte vi egentlig litt på.

08.02.1997 - Vi stavrer oss nordover fra Rondablikk, som ligger bak til venstre. Bildet er tatt mot sørøst. Kraftig motvind med snøfokk og iskuler i de verste kastene, men det løyet da vi kom ned i skogen mot Furusjøen.
08.02.1997 - Jeg står litt nordvest for Rondablikk i hard nordavind med snøfokk og iskrystaller susende i lufta.

Da vi kom ned i skogen mot Furusjøen ble det stillere, og etter en liten runde i løypene ville jeg prøve en tur opp til Hovdepiggen (968). Det blåste heldigvis noe mindre da jeg gikk opp mot toppen. Ved toppvarden var det ikke verre enn at jeg fikk tatt et bilde. Sola skinte, så det ble noen minutter på toppen før jeg tuslet ned (nordvestover) igjen til løypene. Egentlig en fin og morsom topp, selv om den ikke rager høyere opp.

08.02.1997 - På toppen av Hovdepiggen (968). Utsikt vestover. Rondablikk ligger i midten, i den øvre tredjedelen av bildet.