Haukås - leketur med barna (17.11.2013)  4

Start point Ved Gråbeinsletta (310m)
Endpoint Ved Gråbeinsletta (310m)
Characteristic Walk
Ascents Haukås (349m) 17.11.2013 12:45

En helg med orkan og skikkelig drittvær lenger nord i landet, men i Drammensområdet 2 knallfine dager. Lørdag var det over 14 varmegrader og sol, men plikter og diverse gjøremål gjorde at det ikke ble tid til tur den dagen. Søndag var det også strålende sol, men langt kjøligere. Selv om barna skulle på svømming utpå ettermiddagen, tok jeg de med til en liten topp ved Konnerud, i Drammen.

Haukås er bare en rusletur, med stigning på rundt 50 meter på 1 km. Grei utsikt fra toppunktet, men noen meter lenger borte er det glimrende utsikt mot Drammen og nordover mot Lierdalen og Tranby. Overraskende god utsikt fra denne toppen. Mye folk var ute og gikk, men det er ikke så rart med så fine stier og nærhet til store boligområder.

Tilbake gjorde Julie, Frida og jeg turen litt mer krevende ved at vi måtte tråkke på steiner, kongler, kvister eller røtter i stien. Vi byttet på å være først, og kom oss hele kilometeren tilbake uten å tråkke på kun jord, gress eller barnåler. Men en kilometer ble straks mye lengre på denne måten... :)

17.11.2013 - Jentene ved toppunktet på Haukås (349 moh).
17.11.2013 - Fra en benk litt NØ for toppen er det super utsikt ned mot Drammen, og nordover mot Lierdalen og Tranby.