Solbergfjellet i strålende novembersol (02.11.2013)  4

Start point Batteriet (205m)
Endpoint Batteriet (205m)
Ascents Solbergfjellet (404m) 02.11.2013 12:40

Jeg hadde lenge tenkt på å ta turen opp til Solbergfjellet (404 moh). Denne bratte fjellskrenten ved Solbergelva måtte da ha fenomenal utsikt utover mot Drammen? Det har den!

Vi tok det som en familieutflukt innimellom andre gjøremål i den flotte novembersola. Knallværet måtte utnyttes. Vi parkerte ved Batteriet, i enden av et boligfelt ved Krokstadelva. Der går det et par stier oppover. Den ene følger kanten av bratta ut mot Solbergelva, og den fulgte vi i starten. Vi passerte rampa for de som hopper ut med hangglider, og høyere opp kom vi inn på en blåmerket sti som kom fra venstre (vest).

På toppen er det en stor, flott gresslette. Utsikten mot Drammen er suveren! Her kan man sitte lenge å slappe av. Ikke er det lange biten opp heller. Kun 1 km fra Batteriet, og 200 høydemeter. Vil man på selve toppunktet, så ligger det drøyt 50 meter lenger mot nord fra gressplatået, men det er omringet av trær og utsikten er deretter.

02.11.2013 - På Solbergfjellet (404 moh). Flott gressplatå ved toppen, med nydelig utsikt i retning Drammen.