Lisbetnøbbi ved Gol (20.08.2023)

Start point Snodalen v/Brenna (502m)
Endpoint Snodalen v/Brenna (502m)
Ascents Lisbetnøbbi (650m) 20.08.2023 15:42

Underveis hjemover etter bryllupet i Øystre Slidre i Valdres dagen før, tenkte jeg at Lisbetnøbbi (650) ville være en passende topptur nå som lavtrykket hadde passert og sola tittet fram. Det var vått i terrenget, og en kort tur med sti hele veien var det jeg var ute etter i dag.

Så etter å ha kjørt over Golsfjellet, svingte jeg av ved Åsgardan litt ovenfor Gol, og fortsatte innover Snodalen. Grusveien her hadde også fått hard medfart under ekstremværet "Hans" nesten 14 dager tidligere. Et jordras hadde ødelagt veien på en plass, men dette var reparert nå, og det var helt greit å kjøre videre. Men så langt som til parkeringen ved Vindfallet kom jeg ikke ... Siste biten fra krysset hvor man tar av til gården Solli, var stengt på grunn av skader og vedlikehold. Så da måtte jeg pent gå de ekstra 250 meterne til der stien tar av ved Vindfallet, noe som i grunn var helt greit. Det var uansett ikke noe problem å sette igjen bilen utenfor veibanen ved det nevnte veikrysset heller.

Fra Vindfallet var det tydelig og bra sti opp til toppen av Lisbetnøbbi (650). Der stien tok av fra grusveien var det bl.a. skiltet mot "Lisbetnuten". Jeg møtte flere stikryss underveis, og ikke alle stiene er avmerket på kartet. Bl.a. tok det av en sti i den skarpe svingen på 600 meters høyde, og den ene stien der ses ikke på kartene.

Litt før toppen gikk jeg over en liten høyde hvor det var en mast og en tilhørende bygning. Her fulgte jeg en traktorvei noen meter, før stien gikk bratt opp et kort stykke, og så slakere bortover en rygg til toppunktet.

Ikke mye utsikt fra selve toppen, men sola skinte og sørget for et fint lys. Samtidig streifet en tåkedott toppen noen minutter, og skapte litt trolsk stemning.

Etter en liten pause ved toppunktet, ruslet jeg samme vei ned til bilen, og fortsatte kjøreturen nedover Hallingdal og videre hjem til Lier.

I veikrysset ved Vindfallet, hvor stien til Lisbetnøbbi (650) starter.
På stien mot Lisbetnøbbi (650), i nedre del hvor jeg snart skulle gå under høyspentlinja.
Jeg går over fortoppen, hvor det var en bygning og en høy mast. Selve Lisbetnøbbi (650) er haugen bak.
Toppunktet på Lisbetnøbbi (650).
På stien, like ved toppunktet på Lisbetnøbbi (650).
De siste meterne av stien før man når toppen fra nord. Den store steinen som skimtes lengre bak midt i bildet der stien blir borte, er nok høyeste punkt på Lisbetnøbbi (650).
Fra returen. På grunn av hogstfelt var det utsikt ved høyden/fortoppen som hadde høy mast og en bygning. Her ser vi nordover.
Parkering ved krysset hvor det går en vei mot gården Solli. Veien mot Vindfallet går innover midt i bildet.