Galdenøse & Fuglehaugnøse - Hemsedal (18.08.2023)

Startpunkt Sjåstadstølen p-lomme (841m)
Endpunkt Sjåstadstølen p-lomme (841m)
Tourcharakter Bergtour
Tourlänge 3h 00min
Entfernung 7,1km
Höhenmeter 665m
Besteigungen Galdenøse (1.323m) 18.08.2023 15:24
Fuglehaugnøse Nord (1.348m) 18.08.2023 15:50
Fuglehaugnøse (1.399m) 18.08.2023 16:27
Besuche anderer PBE Sjåstadstølen p-lomme (841m) 18.08.2023 14:20

Denne helgen skulle jeg i et bryllup i Volbu i Øystre Slidre. Raskeste vei til Valdres fra Lier er jo å kjøre E16 gjennom Begnadalen, men siden værutsiktene var ganske gode for Hemsedal, ble det kjøretur oppover Hallingdal i stedet. Det var så lenge siden jeg hadde vært på tur i Hemsedal at nå ville jeg benytte muligheten, selv om det innebar mer kjøring.

Oppover Hallingdal var det tydelige spor etter flommen fra ekstremværet "Hans" en drøy uke tidligere. Flere steder var det veiarbeid der elver og bekker hadde skadet riksvei 7, så kjøreturen tok naturligvis noe lengre tid enn vanlig. Men etter hvert nådde jeg Hemsedal, og parkerte til slutt like ovenfor riksvei 52, ved Sjåstadstølen, hvor det tar av en vei som går opp til setra Fuglehaugen.

Parkeringslomma langs veien som går oppover mot setra Fuglehaugen.

Fra parkeringslomma fulgte jeg først veien opp til Fuglehaugen, og deretter fant jeg stien som går videre opp gjennom bjørkeskogen til man er oppe på snaufjellet. På drøyt 1000 meters høyde, hvor motbakken kortvarig tok en liten pause, delte stien seg. Her ble jeg noe usikker, men valgte den som er stiplet inn på kartet og går nordover mot Galdenøse (1323). Den andre stien tok av oppover mot høyre, og går muligens mer direkte opp mot Fuglehaugnøse (1399) ...? Det fant jeg aldri ut, siden jeg uansett først ville opp på Galdenøse.

Setra Fuglehaugen.
Stien jeg fulgte opp gjennom bjørkeskogen. Her gikk stien på en liten rygg, på ca 1075 meters høyde.
Jeg har akkurat kommet over tregrensa, og utsikten har åpnet seg. Her ser vi tilbake ned i Heimdalen, hvor jeg parkerte.

Stien jeg fulgte oppover forsvant i terrenget ved en bekk litt over tregrensa. Noe vier og kratt akkurat der i bekkedraget, men senere mye mer lettgått siste biten opp til Galdenøse (1323).

Etter en motbakke på nesten 500 høydemeter måtte jeg unne meg en liten pause på toppen av Galdenøse (1323). Det var delvis skyet med litt sol innimellom, men en bris gjorde at jeg måtte ta fram pannebåndet her på toppen.

På toppen av Galdenøse (1323). Fjellet lengre bak til høyre er selve Fuglehaugnøse (1399). Den litt lavere toppen til venstre som har sol, er Fuglehaugnøse Nord (1348).

Videre bortover til Fuglehaugnøse Nord (1348) og selve Fuglehaugnøse (1399) var det veldig lett og fint terreng å gå i. Under oppstigningen til den nordre toppen (1348), på 1300 meters høyde, passerte jeg en ca 50 meter lang steinmur. Lurer på hvem som bygde den? Kan det være fra krigen?

På vei oppover mot Fuglehaugnøse Nord (1348). Her er jeg straks ved steinmuren, som ses til venstre. Bakerst og helt til høyre er Fuglehaugnøse (1399).
Her står jeg ved steinmuren jeg passerte under oppstigningen til Fuglehaugnøse Nord (1348), og ser tilbake mot Galdenøse (1323), som er til venstre i bildet.
Sekken min ligger på Fuglehaugnøse Nord (1348). Fortsatt lettgått terreng herfra og videre bort til selve Fuglehaugnøse (1399), som er nesten midt i bildet.
På toppen av Fuglehaugnøse Nord (1348). Utsikt mot nordøst. Det flate fjellet bakerst midt i bildet, er Ranastongi (1903).

Da jeg var kommet bort til toppen av Fuglehaugnøse (1399), hadde det begynt å skye over litt mer. Jeg fikk et par små solgløtt mens jeg sto ved varden, og det var vel det siste jeg fikk av ordentlig sol på turen. Det var meldt noe regn mot kvelden og natta, så en tilskying var i grunn forventet.

Utsikten var nydelig fra Fuglehaugnøse (1399), og da spesielt ned mot Hemsedal.

Det korte solgløttet jeg fikk på toppen av Fuglehaugnøse (1399). Utsikt ned mot Tuv og Hemsedal.
Utsikt mot nordvest fra toppen av Fuglehaugnøse (1399).

I luftlinje var det ikke langt fra toppen av Fuglehaugnøse (1399) og ned til bilen, men for å unngå de bratteste partiene i vestsiden på fjellet, gikk jeg i en sving mot nord under nedstigningen. Litt før jeg kom ned til tregrensa dukket det opp en liten sti som jeg håpte det ville være mulig å følge videre nedover, men denne stien ble brått borte for meg på ca 1200 meters høyde. Så da gikk jeg bare nedover i bjørkeskogen, noe som var helt kurant. Her var det mykt underlag med mye gress og forholdsvis lite buskas, så det gikk ganske radig nedover selv der jeg ikke hadde noen sti å følge.

Grønt og frodig i bjørkeskogen. Her fra returen, litt før jeg nådde stien som går oppover fra setra Fuglehaugen.

Litt nord for setra Fuglehaugen var jeg tilbake i stien jeg hadde fulgt under oppstigningen, og derfra var resten av ruta nedover til bilen ganske så kjent fra tidligere på turen.

Stien jeg fulgte både opp og ned. Her under returen, like før jeg var tilbake på setra Fuglehaugen.

Ved ankomst bilen var det bare å skifte tøy og sko og kjøre nedover i Hemsedal igjen, og deretter videre over Golsfjellet med kurs mot Øystre Slidre i Valdres. Det skulle bli gøy å treffe igjen slekt og familie der, og ikke minst gledet jeg meg til bryllupet neste dag hvor en av mine fettere skulle gifte seg.

Startzeitpunkt 18.08.2023 14:20

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.