Langåsen m/tur rundt Trytetjønn - Rollag (18.06.2023)

Start point Toenvegen (563m)
Endpoint Toenvegen (563m)
Ascents Langåsen (709m) 18.06.2023 09:58
Storliåsen (698m) 18.06.2023 10:26
Trytetjønnhøgde (671m) 18.06.2023 10:53

Tidlig opp en søndag morgen er litt pyton, men jeg ville rekke en trimtur før regnet skulle komme utpå ettermiddagen. Nå var det snart 2 uker siden forrige topptur, så jeg følte sterkt behov for å komme meg ut i naturen i det som er en av årets aller fineste måneder. Bare så synd det skjer så mye annet i juni, og det blir igjen lite tid til skogen og fjellet.

Langåsen (709) så ut til å være en tur jeg fint kunne rekke innen nedbøren kom. Kun høyeste punkt på Langåsen var i overkant kort å gå med tanke på tiden jeg hadde til rådighet, så jeg ville utvide turen med å gå rundt Trytetjønn. Da fikk jeg med et par mindre topper i tillegg.

Lett start på gåturen med grusvei den første biten. Riktignok noe steinete og litt bratt vei fra den skarpe svingen etter Toeneiet, men etter denne bakken gikk vandringen noe mer radig unna. Kun få meter før veien stoppet, gikk jeg ut i skogen med kurs mot Langåsen. For det meste greit å ta seg fram i terrenget, men rett før toppen møtte jeg en stupbratt skrent. Denne var jeg jo forberedt på, og hadde sett at det ikke var loddrett fjellvegg overalt. Jeg bakset meg opp i lyngen og bak et grantre, og fant en farbar vei opp. Derfra var det kort vei bort til toppen.

Takket være den bratte sørsiden var det god utsikt i sørlig retning fra toppen av Langåsen (709). Det var finere her oppe enn forventet, men utsikten ble noe dempet på grunn av mye dis i lufta. Jeg likte godt selve toppområdet, og ble noen minutter ekstra ved varden.

Hele det øverste området på Langåsen hadde spredt furuskog, og besto av trivelig skogsterreng som var lettgått. Den første halvdelen av strekningen ned til myra ved nordenden av Trytetjønn var det derfor veldig fint å vandre. Her gikk jeg på noe som lignet en liten rygg, hvor det var lite lyng. Nederste biten før myra ble skogen mer tett, men her var det til gjengjeld en liten sti jeg kunne følge.

Videre greit opp til Storliåsen (698), men sørsiden på denne åsen hadde noen små stup og bratte skråninger her og der. Så jeg måtte lese kartet mye av tiden her for å unngå skrentene.

På sørsiden av Trytetjønn fulgte jeg en traktorvei som gikk til et par hytter. Jeg tok her en avstikker oppom den enkle men lite spennende Trytetjønnhøgde (671), før jeg gikk ned til starten på grusveien som jeg også hadde fulgt på veien opp. Deretter lett vandring nedover denne grusveien mot Toeneiet.

Jeg vurderte å ta en bitte liten tur til på veien nedover Numedal, men i følge regnradaren på Yr.no var nedbøren bare minutter unna, så jeg kjørte bare hjemover.

Skogsbilveien jeg fulgte begge veier. Her litt etter turstart, hvor jeg nettopp har passert noen uthus som lå inntil veien.
Langåsen (709) sett fra sør. Selve toppen er midt i bildet.
På vei opp den bratte sørsiden på Langåsen (709). Her gikk jeg opp litt til venstre i bildet, like på oversiden (høyre side) av den store grana.
Beskjeden toppvarde på Langåsen (709). Utsikt mot sørøst, nedover Numedal.
På Langåsen (709). Litt til høyre ses sekken min, som ligger på toppvarden. Bildet tatt vestover.
Jeg krysser myra ved nordenden av Trytetjønn, som ses noen meter lengre bak. Den vesle åsen i bakgrunnen på andre siden av vannet, er Trytetjønnhøgde (671).
På toppen av Storliåsen (698).
Trytetjønn. På andre siden av vannet er Langåsen (709).
Trytetjønn, sett fra sør. Åsen til høyre er Storliåsen (698).