Nordre & Søndre Kjellarfjellet - Kongsberg/Notodden (06.06.2023)

Start point Ravalsjø parkering (482m)
Endpoint Ravalsjø parkering (482m)
Ascents Listulåsen (611m) 06.06.2023 16:05
Nordre Kjellarfjellet (716m) 06.06.2023 16:39
Søndre Kjellarfjellet (703m) 06.06.2023 17:35
Søndre Kjellarfjellet SØ1 (695m) 06.06.2023 17:57
Søndre Kjellarfjellet SØ2 (658m) 06.06.2023 18:23
Visits of other PBEs Bomveg Ravalsjø (360m) 06.06.2023 14:25
Ravalsjø parkering (483m) 06.06.2023 14:57

Sol fra skyfri himmel, tilnærmet vindstille og i overkant hett for skogstur da jeg gjorde meg klar på parkeringsplassen ved nordenden av Ravalsjø. Jeg smurte meg godt inn med solkrem i ansiktet og på armene, for første del av turen skulle jeg vandre mye mot sola. Og det mens dagen omtrent var på sitt varmeste.

Etter nesten 4 kilometer på grusvei nådde jeg brua over Holmevassåa ved vestenden av Arebuvatnet. Her ville jeg fortsette på en traktorvei som ifølge kartet skulle gå oppover mot Listulåsen (611). Denne traktorveien var imidlertid nokså gjengrodd, og ble ganske snart mer eller mindre borte lenge før jeg nådde stedet hvor den stoppet på kartet. Attpåtil var skogen innimellom ganske tettvokst der denne veien liksom skulle være, men dette bedret seg straks jeg tok fatt på den siste stigningen opp til toppen av Listulåsen (611).

På turens første topp var det kun gløtt av utsikt. Her ble pausen brukt til å innta litt drikke, for det kokte godt i skogen i dag. Lite aircondition bortsett fra det jeg fikk av skygge.

Det ble rolig gange opp mot Nordre Kjellarfjellet (716), hvor jeg underveis skremte vekk en elg som luntet i retning Kjellarfjelldalen. Skogen ble mer lettgått og åpen høyere oppe, og rundt toppen på N. Kjellarfjellet (716) var det fint med spredte furutrær blant svabergknausene som stakk opp. Ved å bevege meg litt rundt fikk jeg god utsikt i flere retninger, spesielt mot nord og øst. Her var det trivelig skogsterreng, og jeg storkoste meg i det praktfulle sommerværet den stunden jeg var på toppområdet.

Videre over toppene på Søndre Kjellarfjellet fortsatte jeg i hovedsakelig fint og lett framkommelig skogsterreng. Lite stier å se her, så bortsett fra et og annet tråkk gikk jeg i lyngen på dette partiet av turen.

Fra turens siste topp, Søndre Kjellarfjellet SØ2 (658), siktet jeg ned mot skogsbilveien i øst. Som ventet ble skogen noe mer tettvokst i nederste del, bortsett fra de siste meterne før veien hvor jeg gikk over et lite myrområde.

Slutten av turen ble som begynnelsen, en etappe på rundt 4 kilometer med vandring på grusvei. Det er noe ensformig og kjedelig å gå på vei, men samtidig er det avslappende siden man ikke trenger å fokusere på hvor beina settes hele tiden. Oppmerksomheten kan i større grad rettes mot naturen rundt. Og så er det alltids deilig å nå en vei eller sti etter lengre tid i lyng og kratt, og kanskje ulendt terreng.

Tidlig på turen, hvor jeg følger grusveien vestover. Her er jeg like sørvest for Fagervannet. Toppen i bakgrunnen rett fram, er Nordre Kjellarfjellet (716).
Arebuvatnet, sett mot vest.
Brua over Holmevassåa, ved vestenden av Arebuvatnet.
I et åpent område under oppstigningen mot Nordre Kjellarfjellet (716), hvor jeg fikk god utsikt i nordvestlig retning. Gaustatoppen (1883) kan skimtes bakerst og litt til høyre.
Tjernet som ligger like vest for toppen av Nordre Kjellarfjellet (716). Selve toppen befinner seg utenfor bildet til venstre.
Toppområdet på Nordre Kjellarfjellet (716).
Utsikt mot N/NØ fra Nordre Kjellarfjellet (716). Det slake fjellet litt til høyre er Sveinsbuvarden (746). Lengre bak og til venstre i bildet, ses Jonsknuten (904).
På Nordre Kjellarfjellet (716), med utsikt mot øst. I bakgrunnen midt i bildet og mellom furuene, ses Skrimfjella, med Skrim (859) som det dominerende fjellet.
Toppområdet på Søndre Kjellarfjellet (703). Her var det også flere jevnhøye bergknauser. Sekken min ligger på en av de høyeste.
Toppunktet på Søndre Kjellarfjellet SØ1 (695) var denne bergknausen. En gammel og tørr furu lå nesten over toppen.
På toppen av Søndre Kjellarfjellet SØ1 (695), hvor en gammel og tørr furu lå over deler av toppområdet. Bildet tatt mot V/NV.
Til høyre ligger sekken min på toppen av Søndre Kjellarfjellet SØ2 (658). I bakgrunnen til venstre ses Nordre Kjellarfjellet (716).
Fra returen, hvor jeg her følger grusveien langs tjernet Sjåen, som ses til venstre. Bakerst til venstre er Nordre Kjellarfjellet (716).