Pipenatten & Rudskollen - Ringerike (02.06.2023)

Start point Brekkebygdveien v/Juvbrua (222m)
Endpoint Brekkebygdveien v/Juvbrua (222m)
Ascents Pipenatten (606m) 02.06.2023 16:44
Rudskollen (605m) 02.06.2023 18:27

De to jevnhøye åsene Pipenatten (606) og Rudskollen (605) hadde jeg lenge planlagt å bestige på samme tur. Nå som all snø var smeltet vekk og det gode sommerværet virkelig var i gang, ville jeg benytte muligheten til å ta denne turen.

Jeg svingte av riksvei 7 på Sokna, og kjørte videre på Brekkebygdveien. I første kryss etter at jeg hadde kjørt under Juvbrua/riksvei 7, tok jeg til høyre og satte igjen bilen like nedenfor den låste bommen på grusveien jeg skulle følge. Fra dette krysset går det også en liten veistubb tilbake mot riksvei 7, hvor det er større plass til parkering av bil.

Til venstre er den låste bommen på grusveien jeg skulle følge. Bak bilen og videre mot høyre går det en veistubb tilbake mot riksvei 7. Jeg står på Brekkebygdveien.

Pipenatten (606) var nokså lett å bestige fra denne kanten. Skogsbilveier kunne følges helt opp til 450 meters høyde. Derfra ruslet jeg videre på en traktorvei som begynte å gro litt igjen, men ikke mye. Den var i grunn veldig grei å følge. Traktorveien førte meg nesten bort til et tjern som ligger like sørvest for toppen. Der måtte jeg ut i lyngen, men da var det ikke langt igjen til topps heller. Og skogen var forholdsvis grei å ta seg fram i med noen åpne partier hvor jeg fikk ganske så vidstrakt utsikt.

Sola tok godt i dag, så jeg hadde på forhånd smurt meg inn med solkrem. Det var godt og varmt her i sørsiden av åsen, og det begynte allerede å bli veldig tørt mange plasser.

Her var det slutt på skogsbilveien, og jeg fortsatte videre på traktorveien i skyggen til høyre.
Jeg er ved traktorveiens ende og ser mot tjernet som ligger litt sørvest for Pipenatten (606).
Under oppstigningen mot Pipenatten (606) hvor jeg gikk i terrenget siste biten før toppen, fikk jeg denne utsikten mot sørvest.

Fint toppunkt på Pipenatten (606), med postkasse og skilt ved varden. Innimellom trærne var det gløtt av utsikt til flere retninger, blant annet mot Norefjell.

Toppunktet på Pipenatten (606).
Litt av Norefjell ses bak trærne midt i bildet.

Etter en god pause på Pipenatten (606), satte jeg kursen i nordvestlig retning. Jeg forsøkte å holde meg mest mulig oppå åsryggen, hvor det stort sett var greit skogsterreng å gå i. Siste biten ned mot Gladbakk, der skaret mellom Pipenatten og Rudskollen er, ble skogen noe mer tett og uveisom. Her ble jeg "ledet" ned et bekkefar og nådde Gladbakk litt for langt sør i forhold til opprinnelig plan, som var å nå skaret litt mer fra nord. Der jeg møtte skogsbilveien var det en fjellskjæring ned mot veien, så jeg måtte gå langs kanten av denne og opp mot Gladbakk igjen. Men, store omveien ble det jo ikke da ...

På motsatt side av grusveien, i retning Rudskollen (605), var det også svært bratt opp fra Gladbakk de første meterne. Men heldigvis gikk det en gammel og noe gjengrodd vei på skrå oppover mot sør/sørvest her, som gjorde at jeg enkelt kom forbi den første skrenten.

Gladbakk, skaret mellom Pipenatten og Rudskollen. Oppover til høyre i bildet og innimellom granene går traktorveien jeg fulgte mot Rudskollen.

Videre opp mot Rudskollen (605) ville jeg også hovedsakelig holde meg på åsryggen. Fra 500 meters høyde og et stykke oppover var ryggen litt markert i det minste, og her føltes det mer som en rygg. I dette partiet var det en liten sti, eller et tråkk, og ganske så lettgått. Stien ble borte for meg etter hvert, men resten av åsryggen til topps var helt grei å følge.

På Rudskollen (605) var det en liten varde på den ene av to jevnhøye bergknauser. Litt utsyn fikk jeg mellom trærne fra toppområdet også, og da mest nordover og mot nordøst.

I forgrunnen helt til venstre er toppvarden på Rudskollen (605). Bildet tatt mot nord.
På toppen av Rudskollen (605) en junikveld.
Noen meter nord for toppen av Rudskollen (605) fikk jeg utsikt mot bl.a. Høgfjell (1010), som her er midt i bildet.

Det var fint på toppen av Rudskollen (605) også tross begrenset utsikt. En junikveld med sol og behagelig temperatur måtte bare nytes, så det var tungt å rive seg løs for å ta fatt på tilbaketuren.

I mangel av gode returalternativer fulgte jeg samme åsryggen ned mot Gladbakk igjen. Deretter ventet noen kilometers vandring på grusveien nedover dalsøkket og tilbake til bilen.

Fra returen, hvor jeg ser tilbake og oppover ryggen jeg fulgte til Rudskollen (605). Dette er på drøyt 500 meters høyde, hvor det faktisk lignet på en rygg.
På vei nedover grusveien i dalsøkket hvor Gjuvbekken renner. Her ved de øverste hårnålssvingene like sør for Gladbakk.