Husefjell - Nome (26.05.2023)

Start point Husefjell p-plass (130m)
Endpoint Husefjell p-plass (130m)
Ascents Husefjell (394m) 26.05.2023 17:03
Visits of other PBEs Husefjell p-plass (130m) 26.05.2023 15:56

Forandring fryder, så denne ettermiddagen ville jeg prøve et par litt lettere turer i Nome kommune, i Telemark. Nå var det over 2 år siden forrige gang jeg var på tur i Nome, og siden jeg har vært her så lite, er det mye å velge i også for meg som helst vil gå nye steder.

Nokså tilfeldig ble Husefjell (394) plukket ut som første tur. Det fine med denne toppen var at det går sti opp til topps, noe som for så vidt ikke er helt uvanlig. Enda bedre var det at her kunne jeg velge i to stier, en blåmerket og en rødmerket.

Så fra parkeringen ruslet jeg først nesten 150 meter på hovedveien bort til stistart. Etter en nokså bratt start delte stien seg litt oppi bakken. Videre oppover valgte jeg å gå den rødmerkede stien, som er hakket lengre enn den blå. Men etter å ha gått den blå ned igjen, så det ut som den var litt mer brukt. På den røde stien måtte jeg noen få ganger kikke etter merkingen for å se hvor stien gikk. Spesielt der det var mye svaberg. Begge stiene var for øvrig fine å følge, og jeg likte veldig godt å kunne gå en annen vei ned enn der jeg gikk opp.

På de flate partiene over 300 meters høyde, og siste biten før toppen, var det mye nakent berg med spredt skog. Så veldig lettgått og trivelig terreng å gå i her.

Selve toppunktet på Husefjell (394) lå fint til med nydelig utsikt i flere retninger. Postkasse og flagg var det også her. Med sol og fint vær ble jeg værende en halvtimes tid på toppen, selv om den lille brisen var småkjølig.

Etter denne turen kjørte jeg tilbake gjennom Lunde sentrum, og så litt nordover til Svenseid, som var like ved utgangspunktet for neste tur.

Parkeringsplassen, hvor Nome Pukk AS ligger på andre siden av fylkesveien. Kollen som stiger opp i bakgrunnen midt i bildet, er søndre del av Husefjell.
Her deler stien seg i nedre del, og nå som jeg var på vei oppover, valgte jeg altså den rødmerkede stien helt til høyre.
På vei oppover den rødmerkede stien, som her går langs en høy fjellskrent. Den blå stien går på oversiden av denne fjellskrenten.
På vei opp har jeg kommet til et område med mye svaberg og åpent landskap, og ser over mot toppen av Husefjell (394), som er litt til venstre i bakgrunnen.
Fra oppstigningen, med utsikt østover og ned mot Lunde.
Toppunktet på Husefjell (394). Utsikt mot vest.
På toppen av Husefjell (394). Går man litt til høyre her får man fin utsikt mot bl.a. Lifjell, som ses bakerst til høyre.
Utsikt mot nordøst fra toppen av Husefjell (394).
Fra returen, hvor jeg nå følger den blåmerkede stien. Den markerte og bratte toppen bak og litt til venstre, er Stasnibb (443).