Kyrkjeåsen m/flere - Skien (28.04.2023)

Start point Kyrkjeåsen p-lomme (42m)
Endpoint Kyrkjeåsen p-lomme (42m)
Ascents Kyrkjeåsen (211m) 28.04.2023 16:27
Sørvest for Kyrkjeåsen (161m) 28.04.2023 16:55
Stisåsen (170m) 28.04.2023 17:23
Fjøsåsen (160m) 28.04.2023 17:49
Fjøsåsen Vest (159m) 28.04.2023 17:59
Visits of other PBEs Kyrkjeåsen p-lomme (42m) 28.04.2023 15:59

Siden det var meldt mer skyet utover ettermiddagen, gikk jeg for en tur hvor jeg mest sannsynlig ble gående i skogen og ikke ville få de helt store utsynene underveis. En annen faktor var muligheten for barmark, og på en såpass lav ås som Kyrkjeåsen regnet jeg med at mesteparten av snøen var smeltet bort.

Etter kjøreturen fra Oslo var jeg til slutt ved Melum kirke. Jeg vurderte å parkere ved kirken, men ville først sjekke om det var parkeringsmuligheter før bommen på grusveien som går et lite stykke oppover Kyrkjeåsen. Og det var det ... Et par steder var det mulig å sette igjen bilen utenfor veibanen her. Bommen sto oppe, men jeg hadde absolutt ingen intensjoner om å kjøre videre på denne veien av den grunn.

Parkering langs grusveien som går et lite stykke oppover Kyrkjeåsen (211). Noen meter forbi bilen går riksvei 36, og enda lengre bak ses spiret på Melum kirke.

Opp til Kyrkjeåsen (211) var det ganske så greit å gå. Grusveien ble fulgt omtrent halvveis, til en hytte, og så videre oppover på en steinete kjerrevei før jeg fulgte en liten sti opp mot toppområdet på åsen. Selve toppunktet på Kyrkjeåsen var en nokså tydelig bergknaus som hadde en bratt vestside.

Litt før jeg nådde topplatået på Kyrkjeåsen fulgte jeg en liten sti.
Toppunktet på Kyrkjeåsen (211) er oppå denne bergknausen.
På toppen av Kyrkjeåsen (211).

Videre mot toppen Sørvest for Kyrkjeåsen (161) ble terrenget mer ulendt. Jeg måtte ned i et smalt og ganske bratt skar for å komme opp på denne høyden. I den skyggefulle bunnen av skaret lå det igjen noen rester av snø, og på veien ned i dette skaret fra Kyrkjeåsen (211) måtte jeg dessuten fjerne to skogsflått som krøp oppover buksebena mine. Lurt med lys bukse her, så kunne jeg lett se disse krypene. Jeg sjekket meg jevnlig mens jeg gikk i krattet, men flere flått så jeg ikke i løpet av turen.

På Sørvest for Kyrkjeåsen (161) greide sola fremdeles å bryte gjennom skydekket med noen stråler, men etter denne toppen var det slutt. Det skyet nå mer over uten at det var noen fare for nedbør. Litt utsikt var det også fra denne toppen.

På toppen Sørvest for Kyrkjeåsen (161).

Jeg fortsatte videre over Stisåsen og Fjøsåsen før jeg etter hvert havnet nede på fylkesvei 3306. Over disse to siste åsene var det stort sett kurant å vandre i skogen. Det var greit å styre unna de bratteste partiene, og særlig oppoverbakkene ble ganske slake. Stier var det ikke så mye av fra jeg forlot Kyrkjeåsen (211) og til jeg nådde fylkesveien. Jeg krysset et par stier eller tråkk, og fulgte en liten sti noen meter nordover fra siste toppen. Ellers så det ut til å være et lite trafikkert område.

Toppunktet på Stisåsen (170).
Høyeste punkt på Fjøsåsen (160).

Som avslutning på turen fikk jeg drøyt 2 kilometers vandring på og langs asfaltert vei. Riksvei 36 var såpass trafikkert at jeg valgte å gå langs veien og delvis i grøfta.

Kyrkjeåsen (211) sett fra fylkesvei 3306, like øst for Gjærum.