Blefjell: Langrennstur v/Gvelven & Blefjellheisen (25.02.2023)

Start point Stormyrberga 55 (545m)
Endpoint Stormyrberga 55 (545m)
Characteristic Cross-country skiing

Første helg i vinterferien skulle vi tilbringe på Blefjell med en annen familie på deres hytte litt nedenfor Gvelven, i nærheten av Blefjellheisen. Vi ankom fredag kveld, og satte av lørdagen til skitur. Den yngste fra hver familie ville stå på slalåm i Blefjellheisen, mens vi andre 6 skulle gå en felles langrennstur. Våre to hunder ble naturligvis med oss som ville følge langrennssporene.

Været var i utgangspunktet veldig bra, med mye sol og mest blå himmel. Men så var det denne vinden da ...

I følge værvarslet skulle det bli vindkast på opp mot 13 m/s. Under frokosten så vi snøen av og til føyke forbi hytta, og vi ble litt tvilende til forholdene oppå snaufjellet når det blåste sånn nedi skogen. Under skituren på vei oppover forbi Gvelven løyet vinden, men det var visst bare midlertidig. For da vi var kommet over skoggrensa blåste det ganske friskt fra nord, og snøen føyket mer eller mindre konstant forbi oss. I begynnelsen gikk vi mot sola og med vinden i ryggen, og det var faktisk ganske stilig å se snøen danse bortover det slake vinterlandskapet. Etter hvert dreide vi mer østover, og fikk da vinden fra siden. Det var i overkant kaldt, så vi bestemte oss for å korte ned skituren. Returen ble derfor ned Blefjellheisen, og korteste skiløype tilbake mot hytta. På slutten ruslet vi på bilveien.

På vei oppover ved Gvelven.
Ved Gvelven.
I løypa nordøst for Væråsen (812). Her blåste det friskt fra nord, og man ser snøen føyke over skiløypa.
Vi nærmer oss Blefjellheisen. Toppen av heisanlegget skimtes bak trærne litt til venstre.