Sølvsberget m/Frida og Luna - Gran (24.09.2022)

Start point Sølvsberget p-plass (333m)
Endpoint Sølvsberget p-plass (333m)
Ascents Sølvsberget (493m) 24.09.2022 14:51
Visits of other PBEs Sølvsberget p-plass (333m) 24.09.2022 14:22

Da Frida hørte at jeg ville ta en topptur denne dagen, hadde hun også lyst til å være med. Alltids veldig hyggelig når barna selv vil, så jeg endret kjapt turmålet til noe mer barnevennlig.

Vi tok med oss hunden vår Luna, og kjørte fra Lier til Sølvsberget parkeringsplass litt utpå formiddagen. Ikke noe kjempevær, og mest skyet med ørsmå sjanser for lett nedbør som truet i øst og nord. Vi kledde oss deretter, men slapp heldigvis unna nedbør i løpet av turen.

Fra parkeringen var det jo rene E6'n til toppen. Vei opp det bratteste partiet, og så bred, blåmerket sti mot slutten. Flere infoskilt underveis med diverse fakta som var artig å lese. Fin unnskyldning for å ta en pustepause, så slipper man å skylde på kondisen. Like før vi nådde høyeste punkt passerte vi en fortopp til høyre for oss, og på den var det flere sittebenker i tillegg til postkasse med bok.

Sølvsberget (493) er en fascinerende og artig skogstopp. Kult å tenke på at dette er rester etter en vulkan! Selve toppen har gjerde mot øst og vest da det her stuper rett ned noen meter. Utsikt var det også, og da spesielt mot vest og i nordlig retning.

Etter en god pause på toppen gikk vi tilbake og innom den litt lavere høyden med alle sittebenkene som vi passerte under oppstigningen. Der skrev Frida oss inn i boka, og noe overrasket så vi at det allerede var fylt ut to sider med navn bare denne dagen vi var der. Er jo egentlig ikke rart at dette er en mye besøkt topp, men at det hadde vært så mange før oss på samme dag var langt mer enn forventet. Vi møtte jo ikke så fryktelig mange underveis ...

Etter en liten tur bortom utedoen som står 150 meter rett sør for toppunktet, gikk vi samme vei ned til bilen og kjørte hjemover mot Lier igjen.

Se for øvrig Fridas turrapport her: Tur med pappa på Sølvsberget

Klare for tur på parkeringsplassen. Åsen bak er Sølvsberget (493).
Vi har nettopp gått fra parkeringsplassen, som ses bak til høyre. Åsen i bakgrunnen er Buhammaren (552).
Stigningen hvor veien har noen skarpe svinger er unnagjort, og det blir litt slakere her hvor den brede stien har en lang og nokså rett strekning.
En liten utsiktspause under oppstigningen. Bildet tatt mot nordøst.
Luna og Frida kappløper de siste meterne til toppen av Sølvsberget (493).
På toppen av Sølvsberget, hvor det er satt opp gjerde mot vest.
Utsikt mot nord/nordvest fra toppen av Sølvsberget. Det store vannet til venstre er Randsfjorden.
På toppen av Sølvsberget.
God utsikt vestover fra toppen av Sølvsberget.
Vi er på den litt lavere fortoppen hvor det var flere sittebenker og postkasse med bok. Her var det god utsikt østover.