Nosi, Hestebottfjellet & Hauganøse - Hemsedal (20.09.2022)

Start point Flævassdammen nord (1,115m)
Endpoint Flævassdammen nord (1,115m)
Ascents Nosi (1,271m) 20.09.2022 14:38
Hestebottfjellet (1,406m) 20.09.2022 15:29
Vest for Hauganøse (1,227m) 20.09.2022 16:29
Hauganøse (1,275m) 20.09.2022 16:56
Sør for Hauganøse (1,164m) 20.09.2022 17:29
Visits of other PBEs Holdeskarveien (650m) 20.09.2022 13:40
Flævassdammen N p-plass (1,115m) 20.09.2022 14:08

Strålende sol fra skyfri himmel og nydelige høstfarger da jeg kjørte forbi Hemsedal Skisenter og opp på fjellet mot Holleskardet (Holdeskardet). Bedre enn dette blir ikke høstfjellet. Jeg måtte virkelig konsentrere meg om å holde bilen på veien fram til parkeringen ved nordenden av Flævassdammen. Var jo så mye fin natur å se på ... Heldigvis skulle jo jeg ut å gå, og kunne da nyte denne naturen på en tryggere måte enn fra førersetet i en bil i fart.

Parkering ved nordenden av Flævassdammen. Bildet tatt mot sørøst.

På kartet var det flust av stier som gikk vestover fra der jeg hadde parkert. Siden jeg først ville oppom Nosi (1271) fulgte jeg etter hvert stien som gikk høyest opp i sørsiden på dette fjellet. Da trig.punktet (1229) var passert forlot jeg stien og satte kursen mot selve toppen på Nosi (1271). Noe småkratt i terrenget her oppunder toppen gjorde det hakket tyngre å gå, men det varte ikke lenge, for like etter en kort og noe brattere kneik sto jeg ved toppvarden.

Oppe til høyre er Nosi (1271), sett fra sørøst. Bildet tatt like etter at jeg begynte å gå fra bilen.
Nærmest er toppvarden på Nosi (1271). Bak til høyre ses Hestebottfjellet (1406), mens lengre bak og litt til venstre er Storebottskarvet (1719).

Nedover fra Nosi (1271) var det lett vandring til skaret mot Hestebottfjellet (1406). Nede i dette skaret møtte jeg en sti som jeg håpte kanskje gikk oppover mot Hestebottfjellet, men så vidt jeg kunne se forsvant denne stien nordover. Så da ble det terrenget et lite stykke oppover inntil det dukket opp en ny sti, og denne hadde mer riktig kurs. Jeg fulgte stien i deler av oppstigningen, og etter en bratt kneik på 1350 meters høyde så jeg ikke lenger noen sti, og terrenget flatet ut siste biten mot toppområdet.

Hestebottfjellet (1406) har ikke noe klart og tydelig toppunkt. Det er nokså flatt på toppområdet, og det er flere jevnhøye punkt. Nesten uansett hvilken bergknatt man står på, er det andre som virker høyere. Men, detaljert kart er mer oppklarende, og viser hvilke to knauser man bør satse på hvis man vil på absolutt høyeste punkt.

Utsikten var uansett vidstrakt og flott i den klare høstlufta. Jeg hadde en lengre pause på denne toppen, og da hovedsakelig lengst øst på toppområdet, hvor jeg så godt ned mot dalbunnen hvor Tuv ligger.

Sekken min ligger på bergknausen hvor toppunktet på Hestebottfjellet (1406) er markert på kartet. Bildet tatt mot sørøst.
Jeg står øst på toppområdet på Hestebottfjellet og ser mot nord/nordvest. Fjellet bakerst og litt til høyre med nysnø på toppen, er Høgeloft (1920).
Jeg er lengst øst på toppområdet på Hestebottfjellet, ved trig.punktet (1402). Temmelig sentralt i bildet ligger Tuv nederst i dalbunnen.

Turens fineste parti fikk jeg på etappen mellom Hestebottfjellet (1406) og Hauganøse (1275). Etter nedstigningen fra Hestebottfjellet fulgte jeg en rygg bort til toppen av Hauganøse, og spesielt over høyden Vest for Hauganøse (1227) var det veldig fint. Her hadde jeg mye flott utsikt nordover og ned i blant annet Heimdalen, og samtidig i sørøstlig retning. På denne strekningen storkoste jeg meg virkelig!

Ute ved trig.punktet på Hauganøse (1275) var det minst like storslagent, med nydelig utsyn til stort sett alle retninger. Det ble en litt lengre pause der, hvor jeg blant annet kunne se godt ned til sivilisasjonen i dalsøkket like nord for meg.

Utsikt nordvestover og ned i Heimdalen fra toppen Vest for Hauganøse (1227). Fjellet helt til høyre i bildet er Fuglehaugnøse (1399).
Trig.punktet på Hauganøse (1275). Utsikt mot nord/nordøst. De store bygningene i dalen nedenfor til venstre er Hemsedal Høyfjellssenter, i grenda Lio.
På toppen av Hauganøse (1275). Bak til høyre er Hestebottfjellet (1406), mens Storebottskarvet (1719) stikker så vidt opp bakenfor det igjen.

Etter å ha gjort unna turens fineste parti, kom nå cruxet på dagens rundtur. Sørsiden på Hauganøse (1275) var bratt, og tillegg viste det seg å være mye kjerr og kratt nedover der. Når det attpåtil var litt steinete i nedre del, ble det til tider nokså uveisomt og kronglete. Jeg tok det pent i denne nedoverbakken, og kom greit ned uten å snuble.

Jeg ruslet deretter opp på den lille toppen Sør for Hauganøse (1164). Fra denne fulgte jeg en sti nedover ryggen mot øst, og ble glad da jeg trodde denne skulle gå ned til hovedstien mellom Nedre og Øvre Halso. Men brått forsvant denne stien oppe på ryggen etter ca 100 meter, eller så gikk den i en helt annen retning enn jeg ville. Derfor svingte jeg mot sør og ut i småkrattet igjen, og fortsatte nedover blant høstfargede bjørketrær i stedvis høye kjerr og einerkratt. For så vidt kurant å gå her så lenge jeg gikk nedover.

Sekken min ligger på den lille toppen Sør for Hauganøse (1164). Bak er den bratte sørflanken på Hauganøse (1275). Jeg gikk nedover litt til venstre i bildet.
Jeg er straks nede på hovedstien mellom Nedre og Øvre Halso, og ser tilbake opp mot Sør for Hauganøse (1164), som er litt til venstre, og selve Hauganøse (1275) til høyre.

Litt nord for Øvre Halso nådde jeg den tydelige stien, og fulgte denne bort setra. I den lave kveldssola var det riktig så idyllisk å rusle over det stille, gresskledde setertunet før jeg nådde grusveien, som slutter på setra Øvre Halso.

Til slutt ventet litt vandring på grusvei i slak oppoverbakke til parkeringen ved nordenden av Flævassdammen. Ved ankomst bilen lurte jeg litt på å ta en kort tur til før det ble mørkt, men da ville det bli veldig sent før jeg var hjemme i Lier, så droppet det og kjørte i stedet hjemover. Så rakk jeg å se resten av familien også før de la seg ... Jeg var uansett mer enn nok fornøyd med dagens tur!

Siste stykket på grusveien før jeg nådde bilen. Bildet er tatt tilbake mot bl.a. Hauganøse (1275), som er fjellet til venstre. Til høyre ses noen av hyttene ved Øvre Halso.