Vasshellerbrotet & Sundhellerskarvet - Hol (29.07.2022)

Start point Geiteryggtunnelen utgang vest (1,156m)
Endpoint Geiteryggtunnelen utgang vest (1,156m)
Ascents Nordvest for Vasshellerbrotet (1,428m) 29.07.2022 12:53
Vasshellerbrotet (1,530m) 29.07.2022 13:35
Sundhellerskarvet (1,611m) 29.07.2022 14:53
Visits of other PBEs Geiteryggtunnelen vestre p-plass (1,156m) 29.07.2022 11:59

Tørrhosten som satt igjen etter forkjølelsen 10 dager tidligere ble litt trigget etter gårsdagens mil lange kveldstur på Hardangervidda. Allikevel ville jeg i dag prøve meg på en tur med mer motbakker. Nå hadde jeg jo nesten hele dagen på meg, og kunne ta det veldig rolig oppover med mange pustepauser.

Parkeringsplassen ved det vestre utløpet av Geiteryggtunnelen var nesten helt full da jeg ankom etter kjøreturen fra Geilo. Flere folk var på plassen og gjorde seg klare for tur mens jeg pakket sekken, og det virket som de fleste andre skulle rusle bort til Geiterygghytta. Jeg derimot, fulgte veien mot hytta bare drøyt 150 meter innen jeg dreide oppover i terrenget med Vasshellerbrotet og Sundhellerskarvet som turmål.

Også i dag var det litt vind i det ellers nydelige sommerværet, men i motbakkene var vinden bare kjærkommen. Oppe i høyden måtte jeg imidlertid dra fram pannebåndet noen ganger da det ble i overkant kjølig på ørene når sola var borte.

For det meste lett og fint terreng å gå i, men noe kjerr og kratt i de nederste delene, som også var preget av enkelte bratte skrenter og små stup. Lite folk å se på denne rundturen, bortsett fra en som kom joggende på den merkede stien jeg krysset på cirka 1350 meters høyde.

Etter denne turen var jeg egentlig fornøyd, men jeg hadde jo hele kvelden og orket vel en liten topptur til før jeg køyet. Men da måtte jeg finne ut hvor jeg skulle overnatte, og hvilken tur jeg skulle gå. Det bestemte jeg mens jeg kjørte østover igjen langs Strandavatnet ...

Vestredalsvatnet hadde bra med vann, og var ikke tappet noe særlig ned. Til høyre er det vestre utløpet av Geiteryggtunnelen og parkeringsplassen hvor jeg satte igjen bilen.
Sekken min ligger på høyden Nordvest for Vasshellerbrotet (1428). Bak til venstre er Sundhellerskarvet (1611), og til høyre Vasshellerbrotet (1530).
På toppen av Vasshellerbrotet (1530). Fjellet bak med to master, er Sundhellerskarvet (1611).
Utsikt østover fra toppen av Vasshellerbrotet (1530).
På toppen av Vasshellerbrotet (1530). Bakerst og cirka midt i bildet er Vargabreen (1765).
Jeg nærmer meg toppen av Sundhellerskarvet (1611), som er like bak masta til venstre.
På toppen av Sundhellerskarvet (1611). Utsikt mot nordvest.
Helt bakerst er Hallingskarvet, sett fra toppen av Sundhellerskarvet.
På toppen av Sundhellerskarvet (1611). Utsikt mot nordøst.
På returen passerte jeg dette skiltet, som var plassert på et sted uten synlige stier, like nordvest for høyde 1486. Bak og litt til venstre er Sundhellerskarvet (1611).