Kveldstur på Krækkjahæe & Krækkjanuten - Hol (28.07.2022)

Start point Riksvei 7 v/Lappsteinen (1,167m)
Endpoint Riksvei 7 v/Lappsteinen (1,167m)
Ascents Krækkjahæe (1,336m) 28.07.2022 19:51
Krækkjanuten (1,296m) 28.07.2022 20:51

Etter innsjekking på Geilo Hotel kjørte jeg opp på Hardangervidda for å gå en kveldstur i det fine været. Siden jeg slet med tørrhoste etter den ganske røffe forkjølelsen uka før, ville jeg satse på en tur med lite motbakke så jeg slapp for mye pusting og pesing. I hvert fall i dag, så fikk jeg se hvordan det gikk og eventuelt gå en tyngre tur neste dag.

Jeg svingte av riksvei 7 og kjørte ned på en liten parkeringsplass på sørsiden av veien rett før Lappsteinen. Det sto 3 biler der fra før, og det var akkurat plass til meg også.

Overgangen fra riksveien og ned på parkeringsplassen var imidlertid nokså skarp og bratt, slik at biler som er lave oppunder lett kunne få trøbbel. Min bil var heldigvis ikke veldig lav, men jeg valgte allikevel å kjøre ned på skrå for å unngå full akselavstand over asfaltkanten. Det var for øvrig flere parkeringsmuligheter 2-300 meter lengre sørvest, mot Lappsteinen.

Fra parkeringen kunne jeg følge god og tydelig sti mot Krækkjahæe (1336). Slakt og lettgått landskap, akkurat slik jeg ønsket. Stien passerer kun ca 100 meter sør for høyeste punkt, med fastmerket omtrent like langt unna på motsatt side av stien. Jeg unnet meg en god pause på den flate toppen innen jeg tok en sving bortom fastmerket som er rundt meteren lavere.

På returen ble det tid til en avstikker ut i terrenget og opp på Krækkjanuten (1296) for å nyte mer av kveldssola der oppe. Etter en lengre pause på denne toppen ruslet jeg etter hvert tilbake til stien som jeg fulgte mot bilen igjen.

Dette ble en strålende og akkurat passe lang kveldstur på Hardangervidda.

Fra parkeringen og i retningen jeg skulle gå. Stien jeg skulle følge ses lengre bak og litt til høyre.
På stien mot Krækkjahæe (1336), som ses langt bak til venstre. Helt til høyre er Krækkjanuten (1296).
Denne store steinen så ut til å være høyeste punkt på Krækkjahæe (1336). Den slake høyden til høyre, like bakenfor det vesle tjernet, er fastmerket/trig.punktet.
På toppen av Krækkjahæe med utsikt mot sørøst. Til høyre og langt bak i det fjerne, ses Gaustatoppen.
Hallingskarvet sett fra toppen av Krækkjahæe.
To toppvarder på Krækkjanuten (1296). I bakgrunnen og litt til høyre ses Krækkjahæe (1336).
Lav kveldssol på toppen av Krækkjanuten (1296).