Sletthovdun - Ål (28.07.2022)

Start point P-lomme N for Sletthovdun (984m)
Endpoint P-lomme N for Sletthovdun (984m)
Ascents Sletthovdun (1,008m) 28.07.2022 16:04
Visits of other PBEs Åsetnovegen bom (762m) 28.07.2022 15:42

Resten av familien hadde dagen i forveien reist på en 10 dagers ferietur til Kroatia. Å betale tusenvis av kroner for å mistrives i 35 graders varme der kunne jeg spare meg for. Så da ble jeg i stedet hjemme for å jobbe mest mulig, eller ta noen fjellturer dersom værutsiktene var gode. Og nettopp det siste ble tilfellet disse første dagene jeg var alene. Det var meldt mye bra vær, så da rullet jeg oppover Hallingdal for å overnatte på Geilo den første natta.

Underveis mot Geilo ville jeg ta en liten topptur for å strekke litt på beina. Vel, så mye strekk ble det for så vidt ikke på denne turen, for dette var virkelig en gåtur som kan klassifiseres som liten! Sletthovdun må da ha pallplass når det gjelder korteste tur til en rødnål fra bilvei som er åpen for allmenn ferdsel? Den kommer i hvert fall høyt på lista ...

Jeg parkerte ikke en gang på aller nærmeste mulige plass. Det er mulig å sette igjen bilen utenfor veien i siste krysset like Ø/SØ for toppen, men der var det noen hyttefolk da jeg kom. Så jeg kjørte litt tilbake mot nordvest og parkerte i en lomme N/NV for Sletthovdun (1008). Dermed ble turen min ca 80 meter lengre, med snaut 10 høydemeter ekstra. Jeg mistet ikke motet av den grunn, og kjempet meg til topps gjennom bjørkeskogen. Til og med uten sekk denne gangen. Fra toppen var det litt utsikt, og fra et punkt ovenfor en bratt skrent like ved der bilen sto.

Etter denne meget korte lufteturen i det varme været kjørte jeg ned til Votndalen igjen, og videre til Geilo hvor jeg på ny sjekket inn på Geilo Hotel. Kun 14 dager etter at jeg var der med mine døtre.

Parkeringslomma hvor jeg satte igjen bilen var grodd igjen med gress. Jeg gikk opp skråningen til høyre i bildet.
Toppvarden på Sletthovdun (1008). Langt bak ses bl.a. Skogshorn (1728) i Hemsedal.
Utsiktspunktet ovenfor den bratte skråningen like ved der jeg parkerte. Bilen ses ved veien nederst i bildet, som er tatt mot nordvest.