Geilo-helg: Halnekollen - Eidfjord/Hol (16.07.2022)

Start point Halne fjellstova (1,147m)
Endpoint Halne fjellstova (1,147m)
Ascents Halnekollen (1,358m) 16.07.2022 12:29
Visits of other PBEs Halne Fjellstova (1,146m) 16.07.2022 11:51

Med basecamp på Geilo Hotel skulle vi denne lørdagen først kjøre opp på Hardangervidda og gå et par korte turer der. På ettermiddagen var det bestilt tur i den lange ziplinen for Julie og Frida.

Været var greit nok for noen lette toppturer, men det var noe vind. Det blåste faktisk såpass mye at vi utpå dagen fikk en telefon fra Geilo Zipline om at den bestilte turen måtte utsettes til søndagen. Nedtur for jentene naturlig nok, som hadde gledet seg sånn.

Men Hardangervidda kom vi oss til. På første tur parkerte vi ved Halne fjellstova. Der gikk vi først inn og kjøpte oss noe drikke og godsaker, før vi fulgte den mest direkte stien opp mot toppen av Halnekollen (1358). I midtpartiet, hvor stien går over et myrområde, mistet vi stien et lite stykke. På returen valgte vi en sti som gikk noe mer mot øst i myrpartiet. Også her ble stien borte noen meter i det våteste området. Uansett er det flere stier til toppen, og disse tar en større sving mot vest så man slipper å krysse myrområdet. Joggesko var ikke bra nok fottøy i dag der vi gikk.

Sola var borte mye av tiden, og det blåste ganske surt fra nordvest, så oppholdet på toppen av Halnekollen (1358) ble veldig kort. Vi kom oss ned til bilen igjen og kjørte litt tilbake mot Geilo i håp om noe bedre forhold på neste topptur, som skulle gå fra Fagerheim Fjellstove.

Masta på toppen av Halnekollen (1358) er godt synlig fra parkeringen ved Halne fjellstova.
På stien opp mot Halnekollen (1358), i nedre del før vi krysset myrområdet.
Toppen nærmer seg.
Ved toppvarden på Halnekollen (1358). Den store innsjøen i bakgrunnen er Halnefjorden.
Vi rusler ned fra toppen. Nedenfor, midt i bildet, ses Halne fjellstova ved riksvei 7.
Vi er like ovenfor Halne fjellstova igjen. Den store innsjøen er Halnefjorden.