Geilo-helg: Kveldstur på Einsetnuten - Hol (15.07.2022)

Start point Einsetnuten p-plass (999m)
Endpoint Einsetnuten p-plass (999m)
Ascents Einsetnuten (1,245m) 15.07.2022 21:22
Visits of other PBEs Einsetnuten p-plass (1,000m) 15.07.2022 20:51

Frida, Julie og jeg hadde base på Geilo denne helgen. Etter kjøreturen fra Lier og en middag på Peppes, ville jentene slappe av på hotellrommet med en god bok. Jeg var mer rastløs etter en lang biltur, og valgte en kveldstur i stedet.

Riktignok ble det noe mer bilkjøring for å komme til utgangspunktet for turen jeg ville gå, men jeg hadde lyst på en kort og enkel tur med sti i et område jeg sjelden er. Dessuten skulle jentene og jeg kjøre mot Hardangervidda neste dag og gå et par turer der, så da ville jeg prøve et helt annet sted denne kvelden.

Etter en drøy halvtimes kjøring fra Geilo parkerte jeg på en ganske stor plass langs fylkesvei 50 rett før veien fortsetter langs Strandavatnet, når man kommer fra øst. Fra parkeringsplassen fulgte jeg god sti som gikk helt til topps på Einsetnuten (1245). Det var tilnærmet sammenhengende motbakke hele veien, med noen slakere partier litt før toppen.

I begynnelsen hadde jeg litt sol, men mesteparten av turen var sola borte. Litt kjølig vind, og spesielt på toppen, hvor jeg måtte dra fram et pannebånd for å beskytte ørene. Fra toppen så jeg ned på det voldsomt nedtappede Strandavatnet, som ikke var noe vakkert syn. I følge en nabo som samme dag hadde kjørt båt på innsjøen, var Strandavatnet nå tappet ned rundt 50 meter. DET er mange liter vann!

Jeg ruslet ned samme vei som jeg hadde gått opp, og kjørte tilbake til Geilo hvor jeg ankom Geilo Hotel utpå kveldingen. Der lå tenåringene og leste hver sin bok da jeg ramlet inn på rommet.

God plass på parkeringen nå på kvelden.
Helt nederst hadde jeg sol en periode. Stien går oppover på høyre side av bildet.
Et flatere parti på stien her hvor toppen nærmer seg. Skiltet på toppen kan skimtes helt øverst.
Utsikt mot nordøst fra toppen. Fjellmassivet bakerst er hovedsakelig Reineskarvet.
Utsikt mot sørøst fra toppen av Einsetnuten (1245).
Hallingskarvet sett fra toppen av Einsetnuten (1245). Det kraftig nedtappede vannet nedenfor er Strandavatnet.
Einsetnuten (1245) sett fra nordvest, fra fylkesvei 50.