Kveldstur på Geitenatten - Flå (03.06.2022)

Start point Ved riksvei 7 (170m)
Endpoint Ved riksvei 7 (170m)
Ascents Vest for Geitenatten (260m) 03.06.2022 20:52
Geitenatten (348m) 03.06.2022 21:25
Visits of other PBEs Geitenatten p-lomme (171m) 03.06.2022 21:57

Egentlig var jeg på vei hjemover mot Lier etter en tur ved Nesbyen, men med lange lyse junikvelder og litt mer ork i beina, fant jeg ut at jeg skulle ta en kveldstur på Geitenatten. Jeg hadde heller ingen planer neste dag, så da spilte det liten rolle om det ble sent før jeg fikk lagt meg.

Litt før Gulsvik svingte jeg derfor av riksvei 7 og inn på en veistubb like nordvest for Geitenatten. Selv om dette var en veldig kort stump av en vei, var det allikevel en låst bom like før den stoppet. Ikke var det noen gode parkeringsmuligheter her heller, så for ikke å stå i veien for eventuelle kjøretøy som måtte komme en sen fredagskveld, satte jeg bilen nesten litt opp i skråningen på den ene siden. Det skulle vise seg å være en bedre parkeringslomme der jeg helt på slutten av turen kom ned til riksvei 7 (se siste bilde i turrapporten).

På kartet er det stiplet en sti fra veistubben og opp mot et skar ved den vesle åsen Vest for Geitenatten (260). Denne stien fulgte jeg delvis opp til skaret, og gikk så siste bratte bakken opp til turens første topp i terrenget.

På toppen Vest for Geitenatten (260).

Videre mot selve Geitenatten (348) ble det gåing i skog og lyng. Lite stier å se her. Bekken jeg krysset i søkket mellom toppene var helt full, så denne var det ikke bare å hoppe over på første sted.

Fra 300 meters høyde og opp til toppen av Geitenatten (348) ble det overraskende åpent og lettgått. Her stakk det opp mye fjell med lite vegetasjon, og trærne sto spredt. Dermed åpnet utsikten seg i dette partiet, og jeg kunne blant annet se godt oppover i Hallingdal.

Åpen skog med mye berg som underlag oppover mot Geitenatten fra 300 meters høyde.
I det åpne partiet under oppstigningen mot Geitenatten fikk jeg god utsikt oppover i Hallingdal.

På toppen av Geitenatten (348) var det to bergknauser som kjempet om å være høyeste punkt. Jeg ruslet over disse og gikk bort til trig.punktet hvor utsikten var langt bedre. Geitenatten var sannelig en fin skogstopp!

Høyeste punkt på Geitenatten er enten bergknausen nærmest hvor stavene ligger, eller den som er bak de to furuene midt i bildet. Trig.punktet ses litt lengre bak.
Trig.punktet på Geitenatten (348). Høyeste punkt er noen meter lengre bak og litt til høyre.
Nydelig utsikt fra trig.punktet på Geitenatten. Her mot blant annet Gulsviktjernet (nærmest) og nordenden på innsjøen Krøderen.

Ned igjen valgte jeg å gå mer rett ned mot bilen. Greit i øvre del til jeg kom ned til ca 300 moh. Deretter ble skogen mer tettvokst mens bakken etter hvert hadde noen litt brattere partier. Jeg så i grunn fram til å nå traktorveien nederst, men det var visst ikke noe å glede seg til ... Disse gamle traktorsporene var flere steder ganske fulle av vann. Men verst av alt var det tette buskaset som vokste i veien. Det ble et styr å komme seg fram. Denne korte etappen på slutten ble helt klart turens mest uframkommelige.

Tett buskas av løvskog på traktorveien på slutten av turen, litt før jeg kom fram til riksvei 7.

Der jeg kom ut på riksvei 7 var det en parkeringslomme som var et bedre sted å sette igjen bilen enn der jeg hadde parkert. I denne lomma risikerer man i hvert fall ikke å stå i veien for noen:

Parkeringslomma langs riksvei 7 hvor jeg burde ha satt igjen bilen.