Gjevlekollen, Knausen, Neverkollen ... - Lier (08.05.2022)

Start point Glitrebommen (248m)
Endpoint Glitrebommen (248m)
Vikerås (568m) 08.05.2022 11:36
Neverkollen (575m) 08.05.2022 11:59
Visits of other PBEs Glitrebommen (248m) 08.05.2022 07:04

Uvanlig tidlig å starte en tur ved 7-tiden på morgenen for min del. Men så skulle været bli strålende denne søndagen, og jeg hadde noe planer utpå ettermiddagen som jeg burde rekke. Derfor klarte jeg å rive meg opp grytidlig for endelig å ta denne turen som har stått på programmet i minst 5 år.

Til forandring var kjøreturen meget kort denne gangen, for nå skulle vandringen foregå i min egen hjemkommune. Så ikke lenge etter at jeg hadde reist hjemmefra sto jeg turklar på parkeringen ved Glitrebommen.

Lurtopp, som var dagens første mål, er en veldig enkel topp å bestige fra parkeringsplassen ved Glitrebommen. Det går vei helt opp til hytta ved trig.punktet på 534 moh (Lurtopp Sør). Derfra er det tydelig sti videre til setra/hytta like vest for høyeste punkt på Lurtopp (569). I starten av turen tok imidlertid jeg en snarvei over en bekk og opp bakken like øst for gården Vestbråtan. Der sparte jeg noen meter med gåing, men i tid var det trolig ikke så mye. Og, da jeg var veldig nærme Lurtopp (569), skrådde jeg mot toppen i terrenget siden det så ut til å være folk på setra der oppe.

Jeg har nettopp kommet inn på grusveien etter passering Vestbråtan, og ser tilbake mot sør.
I svingene rett nord for Veslevannet var det god utsikt sørover. Bak til venstre ses bl.a. Drammensfjorden.
Dagens første bestigning, Lurtopp (569).

Etter en liten pause i morgensola på Lurtopp, skulle jeg østover for å komme inn på den merkede stien nede ved Skjærsvannet. Siden det ikke var inntegnet noen sti fra Lurtopp forberedte jeg meg på litt lyngvandring i skogen. Men da jeg begynte å rusle nedover var det sannelig en liten sti som gikk i min retning. Stien ble noe svakere etter hvert, og siste biten før jeg nådde den merkede, store stien, gikk jeg litt i terrenget også.

Fin morgenstemning ved Skjærsvannet, så da jeg rundet den østligste delen av vannet, måtte jeg bare ta en liten bildepause:

Morgenstemning ved det østligste punktet på Skjærsvannet.

Stien videre fra Skjærsvannet og bort til toppen av Gjevlekollen var tydelig og god. Slak stigning, så de drøye 100 høydemeterne merket jeg lite til.

Som forventet var Gjevlekollen (602) en flott utsiktstopp! Flere liunger og drammensere hadde tidligere anbefalt denne toppen som en av de bedre i Lier kommune, og ryktet stemte. Her var det bare å slå seg ned en liten stund, og nyte stillheten og den nydelige maimorgenen. I det strålende været hadde jeg ikke noe behov for å gå inn i den forholdsvis nye bua som er satt opp der. Men ved mer ruskete værforhold er det et fint krypinn hvor utsikten kan nytes bak de store vinduene.

På toppen av Gjevlekollen (602), hvor det var stor varde, sittebenker ute, og en bu med store glassflater så utsikten kan nytes under tørre forhold ved dårlig vær.
Utsiktsbua på Gjevlekollen (602).
Praktfull vårmorgen på Gjevlekollen (602).

Fra Gjevlekollen (602) er det sti vestover til Knausen (610). Det er veldig kjekt med sti i skogsterreng, og jeg koste meg der jeg vandret litt opp og ned i landskapet med kurs mot dagens høyeste topp. Lettest hadde det selvsagt vært å følge denne stien rett til Knausen, men jeg hadde lyst til å ta med et par ekstra topper, og dermed ble det omvei med vandring i lyngen.

Så da jeg nærmet meg Svartvannsholen (538) forlot jeg stien for denne gang, gikk opp en liten bakke og fulgte en slak rygg bort til denne toppen. Her sto det en gammel furu omtrent på høyeste punkt:

På toppen av Svartvannsholen (538), hvor det sto en gammel furu. Og en annen like ved, som var halvveis nedblåst.

Videre fra Svartvannsholen gikk jeg nedover mot nord og krysset bekken fra Svartvannet. Rett før jeg krysset bekken var det en sti, som helt sikkert gikk inn til hytta på østsiden av vannet.

Oppover mot Kardåsen (550) var det naturlig å følge den slake ryggen som fører mot toppen. Vel, slak ble snart til bratt på ca 530 meters høyde, for der møtte jeg plutselig en bratt hammer. Jeg hadde riktignok sett denne på detaljerte kart, så noen overraskelse var den ikke. Det jeg lurte mer på var om det var lett å komme opp denne hammeren ... Heldigvis var det det, for på høyre side var det et tråkk oppover som enkelt ledet meg opp.

Den bratte hammeren på ryggen mot Kardåsen (550). Her var det enkelt å komme opp på høyre side.

Etter hammeren ble det imidlertid flatt igjen, og da veldig flatt. I den ganske tjukke skogen var det ikke lett å finne noe toppunkt på Kardåsen (550), så jeg gikk i hvert fall over punktet hvor Kartverket hadde notert høyden 550.1 moh. Noen meter etterpå dukket det opp en stor stein i skogen, og denne er trolig aller høyeste punkt på åsen.

Den store steinen til venstre er sannsynligvis aller høyeste punkt på Kardåsen (550). For øvrig var det lite å se fra denne toppen annet enn trær og lyng.

Fra Kardåsen (550) var det på tide å vende nesa sørover, hvor neste mål var Knausen (610). Greit ned fra Kardåsen, men temmelig vått i det aller laveste partiet mellom disse to toppene. I nordsiden av Knausen lå det igjen en og annen liten snøflekk. For øvrig ble denne motbakken ganske tung, så det gikk sakte opp her. Heldigvis kunne jeg en periode følge et lite tråkk i denne stigningen, i nedre del.

Selv om Knausen (610) har et slakt toppområde, var utsikten overraskende god. Furuene sto spredt og sørget for at det var ganske åpent. Dette var egentlig en veldig fin skogstopp.

På toppen av Knausen (610). Bildet er tatt mot sørvest.

Stien sørover fra Knausen var behagelig og trivelig å følge. Det gikk slakt nedover i forholdsvis åpent skogsterreng, så her storkoste jeg meg.

Litt sør for Justad-Svartvannet var det imidlertid slutt på idyllen, for der forlot jeg stien og vandret inn i skogen og lyngen igjen. Jeg ville nemlig ha med Neverkollen (575) også før jeg avsluttet rundturen, og på vei til den kunne jeg like gjerne gå over Vikerås (568).

Skogen var tettere i stigningen mot Vikerås (568), og det var periodevis bløtt i terrenget. Denne toppen var ikke særlig spennende, så jeg ruslet kjapt videre litt nedover og så opp på Neverkollen (575), som derimot var en nydelig skogstopp. Ute ved trig.punktet der var det veldig fint, med flott utsikt vestover! Et naturlig blikkfang ble vannet Glitre med høydedragene rundt. Denne toppen fortjente så absolutt en pause.

Utsyn vestover sett fra trig.punktet på Neverkollen (575). Vannet i bakgrunnen er Glitre, mens fjellene med snø helt bakerst er Blefjell.
På Neverkollen (575). Trig.punktet kan ses på berget rett bak sekken.

Før jeg begynte på nedstigningen fra Neverkollen, ruslet jeg bortom det like høye toppunktet 200 meter mot øst/nordøst. Her var det langt mer skog, og ikke i nærheten så fint som på trig.punktet.

Deretter skrådde jeg nedover nesten 300 høydemeter mot Glitreveien. Mye skog i bakken her, og noen litt brattere partier som jeg forsøkte å styre unna. På nøyaktig 400 moh traff jeg på en bratt skrent som gjorde at jeg måtte stoppe opp, ellers gikk det greit nedover. Tettest skog var det nok helt nede, like før jeg nådde en traktorvei i et hogstfelt.

Til slutt kunne jeg slentre det siste stykket tilbake til bilen på Glitreveien. Først nå var det midt på dagen, og sola varmet mer enn nok i fjeset. Det var godt å nå bilen som sto i skyggen ved Glitrebommen.