Blefjell: Vindfullt på Sjuvasstjerntoppen & Væråsen (10.04.2022)

Start point Ved Blestua (633m)
Endpoint Stormyrberga 55 (545m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Sjuvasstjerntoppen (805m) 10.04.2022 14:11
Væråsen (813m) 10.04.2022 14:35

Påsken ble i år innledet med et par dager på en hytte med en annen familie like ved Blefjellheisen. Kjøreturen hit fra Lier på lørdagen ble dramatisk da vi ble vitne til en frontkollisjon på E134 ved Hokksund. Ulykken skjedde rundt 100 meter foran oss, og fire biler var innblandet. Heldigvis ingen alvorlige personskader, men fire biler måtte berges, så det ble naturligvis noe venting.

Noe forsinket ankom vi hytta hvor den andre familien allerede hadde varmet opp grillen. Det var meldt mye vind denne palmehelgen, men også en del sol, så det gjaldt bare å finne le for vinden. Snø var det imidlertid veldig lite av. Det begynte allerede å bli mange bare flekker i hyttefeltet, men også oppå snaufjellet var det mye bar mark å se.

Denne søndagen ble Ståle og jeg kjørt til en løype som startet ved Blestua. Derfra gikk vi i oppkjørte spor opp til Strutåsen fjellstue og videre mot nordvest.

Vi nærmer oss Strutåsen fjellstue, som skimtes i bakgrunnen midt i bildet.

Oppå snaufjellet fikk vi føle vinden som var meldt. Det økte på jo lengre opp vi kom, og etter passering Strutåsen ble vi gående i nærmest konstant motvind av liten kuling styrke. I kastene var det noe mer.

Dessuten var det knapt noe igjen av skisporene her. Løypetraséen besto for det meste av steinhard snø eller ren is. Her var det ikke noe alternativ å falle i nedoverbakkene. I tillegg var det innimellom flekker av barmark der skisporene gikk.

I motvinden nordvest for Strutåsen. Hard og isete løypetrasé her, med innslag av barmark.

Vi hadde egentlig planlagt en lengre rundtur denne dagen, men vær og føre gjorde at vi tok en kortere returløype etter besøket på Sjuvasstjerntoppen (805) og Væråsen (813). Utenfor løyene var det faktisk bedre skiføre, så under avstikkerne til toppene holdt vi oss der det lå snø så lenge som mulig. Siste biten til topps ble selvfølgelig til fots da de fleste kuler i terrenget var ganske avblåste og snøfrie.

På vei mot Sjuvasstjerntoppen holdt vi oss i et søkk så lenge som mulig. Her var det bedre skiføre enn i løypa.
Ikke lett å ta bilde med stødig hånd her i vinden på toppen av Sjuvasstjerntoppen (805)... Bildet tatt mot sørøst.
På Sjuvasstjerntoppen (805). I bakgrunnen er rekka med de høyere toppene på Blefjell. Bakerst og nokså midt i bildet ses Åklinuten (1246).
På toppen av Væråsen (813) lå det faktisk noe snø, men skiføret var skralt de siste meterne opp hit. Bildet tatt nordover.