Lauvskardfjellet m/Erling - Flå (31.10.2021)

Start point Ved Frisvatnet (304m)
Endpoint Ved Frisvatnet (304m)
Ascents Lauvskardfjellet (762m) 31.10.2021 13:34
Visits of other PBEs Gulsvik-Vollen automatbom (311m) 31.10.2021 11:30
Buvatnvegen-Åshytta låst bom (305m) 31.10.2021 11:40

Erling og jeg var egentlig på vei til hver vår tur denne morgenen. Jeg hadde tenkt meg til Numedal, og Erling skulle mot Sokna. Men så etter noen meldinger oss imellom fant vi plutselig ut dette, og da ringte heldigvis Erling kjapt og forslo en fellestur et sted. Dermed ble det i stedet Lauvskardfjellet øverst i Strømsoddbygda som ble dagens turmål. Dette var en topp ingen av oss hadde vært på tidligere, og som begge hadde på ønskelista.

Vi betalte 75 kroner i automatbommen ved Vollen, og kjørte hele 700 meter til parkeringslomma ved Tømmerkoia, hvor det tar av en stengt skogsbilvei som går oppover mot Lauvskardfjellet. Nå var det muligens noe unødvendig å betale i den bommen for den korte strekningen som gjensto før vi allikevel skulle parkere. Erling foreslo å sette igjen bilen på utsiden av bommen, og jeg må vel innrømme at det var i overkant slapt av oss og ikke gjøre det. Vi hadde nok orket de ekstra 700 meterne én vei bortover ...

Veien vi fulgte oppover åssiden fra Frisvatnet, var i dårligst stand nederst. Da den første skarpe svingen var unnagjort etter ca 600 meter, ble veien snart en mer vanlig grusvei videre oppover.

Veien vi fulgte oppover, like etter at vi hadde passert den stengte bommen nederst. Litt høyere oppe, etter den første skarpe svingen, var det ikke lenger kun to hjulspor som her.

Vi hadde ikke kommet langt opp i lia innen det smalt høyt fra et våpen ganske nære. Og litt lengre oppe passerte vi et par biler av den større sorten, som ofte jegere benytter. Her var det tydeligvis jakt på gang, og da var det sannelig godt vi skulle holde oss på grusveien oppover.

Vi har kommet et godt stykke oppover, og tar en liten stopp. I bakgrunnen har de lave skyene sprukket opp, og Bukollen (1121) kommer til syne.

Like etter at vi hadde passert veiens høyeste punkt og det gikk svakt nedover ved et myrområde, var det skiltet mot Lauvskardfjellet på et sted hvor vi knapt så noen sti. Vi hadde imidlertid lest turbeskrivelsen til en annen peakbooker (alexw), som tipset om en sti som går fra veien og opp til toppen av Lauvskardfjellet. Derfor fortsatte vi til dit hvor hans GPS-spor tok av fra veien. Og der fant vi etter hvert en liten sti merket med noen røde bånd. Vi fomlet først oppe ved en koie som er like ovenfor veien, men stien går til venstre litt før koia.

Vi har nettopp begynt på stien som går mot Lauvskardfjellet. Også her var det skiltet, og røde bånd kan ses på en liten gran til høyre for Erling.
På vei mot Lauvskardfjellet. Stien er ikke veldig lett å se her, men små varder til venstre i bildet viser hvor den går.
Den store toppvarden på Lauvskardfjellet (762) har kommet til syne mellom noen trær midt i bildet.

Da vi ankom den store toppvarden på Lauvskardfjellet (762) var sola borte bak noen skyer. Etter 10-15 minutter kom den heldigvis fram igjen, og det ble trivelig og fint i solskinnet.

Vi ble stående og skravle i en drøy time på toppen mens vi innimellom spiste og drakk litt. Utsikt hadde vi også, siden skogen var såpass lav og glissen at det var mulig å se en del av landskapet rundt.

Erling ved toppvarden på Lauvskardfjellet. Utsikt mot nordvest.
På toppen av Lauvskardfjellet. Utsikt nordover.
Utsikt mot sørøst fra toppen av Lauvskardfjellet. Den vesle, men tydelige kollen i bakgrunnen midt i bildet, er Tjuvenborgen (688).
Norefjell i det fjerne, sett fra toppen av Lauvskardfjellet.

Returen ble av det mer kjedelige slaget, hvor vi gikk samme rute ned igjen. Men det funker helt fint det når man har hyggelig turfølge. Da går kilometerne ganske radig unna.