Sirikjerke m/Erling og barna (15.09.2012)  4

Start point Sirikjerke parkeringslomme (512m)
Endpoint Sirikjerke parkeringslomme (512m)
Ascents Sirikjerke (635m) 15.09.2012 12:16
Visits of other PBEs Sirikjerke parkeringslomme (512m) 15.09.2012 11:30
Sirikjerke - sti fra vest (530m) 15.09.2012 11:38

Erling og jeg hadde vel planlagt denne turen med barn i 3-4 år nå. Ikke lett å få det til å passe for barnefamilier som har ørten baller i lufta store deler av året. Fredag 14. september tikket det inn en SMS fra Erling som spurte om det passet med Sirikjerke lørdag eller søndag. Nja, kanskje svarte jeg først, siden det selvsagt var mange planer for helgen, men en åpning fant vi på lørdag den 15.09. Endelig skulle det bli Sirikjerke på oss! :)

Vi møttes på Hagatjern, og kjørte Sirikjerkeveien vestover. Erling hadde vært på toppen før, og kjørte først. Litt usikre på hvor stien startet var vi, men fant til slutt en liten lomme for 3-4 biler i en sving ved omlag 510 moh, like SØ for Sarabakkfjell (506 moh). Stedet der den tydelige stien på kartet krysser grusveien (ved ca 470 moh) fant vi ikke, men litt høyere oppe gikk en tydelig sti inn i skogen med skilt til Sirikjerke.

Erling hadde med sine 2 barn (2,5 og 5 år), og jeg mine 2 (på 5 og 7,5 år). Blåmerket sti oppover, som et par steder gikk over litt myrete lende. Stor fordel å ha støvler eller gode fjellsko. Langt er det ikke, og toppen nådde vi litt fortere enn vi hadde forventet. Ikke mer enn 1 km var det å gå (Erlings GPS målte 921 meter), og rundt 140 høydemeter til topps.

Fin topp, med god utsikt vestover og mot NV/N. Litt høydefølelse mot vest, med vannet Eikeren drøyt 600 meter lavere. Toppen er et stort svaberg, med to store steiner som ligger sånn tilfeldigvis plassert der oppe. Nydelig septembervær, så vi ble værende på toppen i rundt 1 time. Barna storkoste seg der oppe. Returen gikk samme vei.

Godt å se

Written by mortenh 18.09.2012 13:16

at Erling klarte å lokke dere med ut på tur. Er neppe noe dere angret på tenker jeg. Det så riktig idyllisk ut - langt koseligere vær enn vi hadde på vei inn til Tomashelleren samme dag, men livet kan jo ikke bare være koselig.

Snart vris vel nøkkelen om i nytt hus og da blir det vel enda mer tid til utendørsaktiviteter?

Sv: Godt å se

Written by Nils 20.09.2012 21:36

Nei, vi angrer så absolutt ikke på at Erling fikk oss med ut på tur sist lørdag. Det var veldig idyllisk - mye sol, og god temperatur. Og blide barn! Da er mye gjort. ;) Vi hadde nok langt mer behagelig vær helt sør i Buskerud enn dere tydeligvis hadde samme dag. Vi registrerte at skydekket lå tjukkere langt i nord.

Ja, jeg har stort håp om at utendørsaktivitetene tar seg bra opp når hus er ferdig. ;) Da kan jeg ikke skylde på det lenger, ihvertfall...