Gråvær på Vetan - Færder (20.02.2021)

Start point P-plass v/Torødveien (52m)
Endpoint P-plass v/Torødveien (52m)
Ascents Vetan (100m) 20.02.2021 13:54

En skikkelig gråværslørdag, med vind, tåke og lett yr i lufta. Det var rimelig uaktuelt å surre rundt i høyden på ski denne dagen, så da passet det fint at jeg ikke hadde vært på Vetan (100) ennå. Forholdsvis mye kjøring med tanke på gåturens lengde, men skitt au, i sånt vær er det trivelig å sitte i en varm bil med en kaffekopp og noe å knaske på.

Parkeringslomma på Haukemyr var ikke brøytet, så jeg kjørte litt tilbake og satte igjen bilen på parkeringen til en stengt forretning langs Torødveien. Deretter ruslet jeg mot den ubrøyta parkeringslomma igjen, og fulgte så veien som går opp til Vetan (100). Bommen sto oppe, og en bil hadde nylig kjørt et lite stykke før den hadde rygget tilbake igjen. Det var slaps og stedvis is på veien mot toppen nå. For øvrig ingen nedbør mens jeg var ute og gikk, men høy fuktighet i lufta gjorde at yttertøyet ble litt fuktig allikevel.

Med snø og dårlig vær passet det fint å respektere inngjerdingen, så jeg gadd ikke styre med å finne noen vei under gjerdet. Jeg vasset i bløtsnøen bort til postkassen og skiltet, innen jeg vandret samme veien ned igjen.

Hit men ikke lenger... Høyeste punkt er noen meter bak gjerdet.
Postkassen på Vetan.
Start date 20.02.2021 13:39
(UTC+01:00)
End date 20.02.2021 14:10

Bak gjerdet

Written by morsor 05.03.2021 12:53

Om du hadde gravd bort litt snø er det et toppsamlerhøl litt til venstre for døra der.

Sv: Bak gjerdet

Written by Nils 05.03.2021 16:58

Hehe, "toppsamlerhøl" ja... ;-) Ganske beskrivende det. Visste for øvrig om et par andre steder det skulle være mulig å komme under, men det fristet lite å kave i den våte snøen på grunn av de få meterne.