Høgeli fra Grønkjær Skisenter - Notodden (14.02.2021)

Start point Svevet p-plass (391m)
Endpoint Svevet p-plass (391m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Høgeli Sør (524m) 14.02.2021 15:40
Høgeli Sørvest (526m) 14.02.2021 16:18
Høgeli (527m) 14.02.2021 16:43
Visits of other PBEs Svevet p-plass (391m) 14.02.2021 14:12

Perioden med stabilt, kaldt og pent vær var snart over. Dette var siste dagen det skulle blir sol og blå himmel på en stund. Det måtte jeg utnytte, selv om denne formiddagen også var den kaldeste så langt i vinter da jeg sjekket gradestokken hjemme i Lier.

Kaldt var det også da jeg et par timer senere ankom den store parkeringsplassen ved Grønkjær Skisenter (Svevet), vest for Notodden. Selv om sola hadde vært oppe i flere timer, viste bilen 10-11 minus da jeg parkerte. Som ventet var det utrolig mye folk her, og det var bare en og annen ledig plass innimellom alle bilene. Parkeringen er for øvrig avgiftsbelagt, og det koster 60 kroner for å komme gjennom bommen. Betaling ble gjort med kort.

På parkeringsplassen ved setra Svevet og Grønkjær Skisenter. Her ser vi vestover mot skisentret.

Mye løyper og kryss i starten, og masse folk. Jeg måtte stadig vekk kikke på PB-appen og Skisporet.no for å sjekke at jeg valgte rett løype. Først etter at Rosttjønn var passert, og jeg var på vei opp bakkene mot Høgelitjønn kunne jeg putte mobilen i lomme for lengre perioder. Da var jeg i løypa som går rundt Høgeli.

På Grønkjær Skisenter.
Løypa som går rundt Høgeli. Her er jeg ved det lille vannet som er like øst for Høgelitjønn.

I en sving rett nord for Høgelitjønn tok jeg av meg skiene og klinte på litt ekstra blåvoks. Nå kom etappen hvor jeg skulle ut i bushen for å gå over de 3 Høgeli-toppene. Skismøringen satt på i ca 50 meter, så videre gjennom skogen ble det en god del kaving og baksing. Jeg måtte flere steder gå sidelengs både oppover og nedover, og samtidig styre skiene mellom trær og buskas. Enkelte partier besto av bjørkeskog hvor de små trærne var bøyd ned i snøen i alle retninger. Dette ble en svært tidkrevende etappe.

På den siste og høyeste Høgeli-toppen (527) var det faktisk god utsikt mot vest og nord. Dette var en overraskende fin skogstopp. Sola hadde gått ned da jeg sto på Høgeli (527), og det begynte å skumre. Det ble en litt for kort pause her innen jeg fortsatte videre. Jeg hadde fremdeles igjen en kilometer gjennom ukjent skogsterreng innen jeg ville nå løypa øst for meg, og den distansen hadde jeg lyst til å få unnagjort innen det mørknet.

Begrenset utsikt fra toppunktet på Høgeli Sør (524).
Høgeli Sørvest (525) består av to jevnhøye toppunkt.
På toppen av Høgeli (527). Utsikt vestover. Det markerte fjellet litt til høyre i bakgrunnen, er Himingen (1066).
Utsikt nordover fra toppen av Høgeli (527). Fjellmassivet langt bak og litt til venstre, er Blefjell.

Østover fra Høgeli (527) var det også ganske kronglete å ta seg fram. Særlig første del, oppå den brede ryggen. Fra 500 meters høyde og litt nedover var det stor og temmelig tett granskog. Helt håpløst med ski her. Jeg måtte ta av skiene og gå på beina, og det gikk faktisk ganske greit da snøen var hard i den tette skogen. Fra dalsøkket jeg kom ned i og bort til Skjeggestul var det mer åpent. Her prøvde jeg å holde meg der det ifølge kartet skulle gå en sti, og et stykke var det mulig å se traseen til denne stien gjennom skogen.

Ved Skjeggestul kom jeg inn på skiløypa igjen, og derfra kunne jeg cruise tilbake til parkeringsplassen i gode skispor. Bare en og annen skiløper var å se nå. Det begynte å mørkne sånn smått uten at det skapte noe særlig trøbbel her på Grønkjær Skisenter, for det er nok av lysløyper for de som vil gå utover kvelden. Temperaturen var merkbart lavere nå, og da jeg startet opp bilen viste den 15 minus.