Folaberga & Tangene i Vestmarka - Lier (28.01.2021)

Start point Rotuveien parkering (373m)
Endpoint Rotuveien parkering (373m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Folaberga (431m) 28.01.2021 14:38
Tangene (446m) 28.01.2021 15:09
Visits of other PBEs Rotuveien parkering (373m) 28.01.2021 13:58

Jeg begynte å bli smålei ergometersykkelen på loftstua hjemme nå, og trengte en trimtur ute. På vei hjem fra jobb svingte jeg derfor av E18 ved Liertoppen og kjørte opp til parkeringsplassen i Rotuveien, øverst i Hennummarka.

Nydelig vær med sol fra skyfri himmel da jeg parkerte, og rundt 8 minusgrader. Og slik var været var meldt den kommende uka, med kun "hele soler" i varslet, og lite vind. Aberet var selvsagt temperaturen, som gjerne blir altfor lav når det er stabilt og fint på denne tiden av året. Det holder med 2-3 minusgrader.

Dagens rundtur hadde jeg sett på Skisporet.no. Den var kjørt opp et par dager tidligere, og var blitt jevnlig vedlikeholdt i vinter. Jeg hadde aldri gått denne runden før, og ville sjekke ut om den kunne være et alternativ for resten av familien også. Det var den nok ikke...! Her var det altfor mye opp og ned. I flere av utforbakkene måtte jeg ploge det jeg kunne, og i noen motbakker tok jeg rett og slett av meg skiene og gikk på beina. Det funket greit nå som skitraseen var såpass hard. Mye mindre anstrengende å bære skiene i slike bakker enn å gå fiskebein.

Starten var mest brutal. Motbakken opp mot østsiden på Kraftkollen var nok rundens tøffeste. Langt bedre ble det nordover på myrområdene mot Folaberga og Oppsalsetra. Jeg tok en avstikker oppom Folaberga, hvor det var åpent på toppområdet med fin utsikt vestover.

Jeg er mellom Kraftkollen og Guttåsen, og nærmer meg turens høyeste punkt. Utsikt sørover.
Ved Stormyr, litt sørvest for Oppsalsetra. Utsikt over mot Finnemarka.
Oppsalsetra.
Noen meter sør for toppunktet på Folaberga (431), med utsikt vestover mot Finnemarka.

Ned mot Haukelisetervollen og over åsen mot Bøsetra gikk løypa i stor og fullvoksen skog, men rett før Bøsetra åpnet det seg igjen, og jeg fikk dagens flotteste utsikt. Særlig ved setra var det fint! Oppå toppen av åsen her ble det også en liten avstikker på høyeste punkt, Tangane (446). Denne toppen ligger bare rundt 30 meter fra skiløypa, og kostet ikke mye ekstra energi akkurat. Snøen var fast ute i skogen også, så helt greit å gå her på tynne langrennski.

En liten mast med solcellepanel på toppen av Tangene (446).
Ved Bøsetra var det god utsikt. Her i retning øst/sørøst. Oslofjorden ses til høyre i bildet.

Fra Bøsetra ble det en del nedoverbakker. Mye ploging fra setra og ned mot jordene øst for gården Bø. Små innslag av is i traseen i nederste delen her, men stort sett greit å ploge i disse bakkene tross det harde føret.

Løypa fortsatte nå over mye dyrket mark forbi noen gårder, og så mest motbakke gjennom skog siste biten opp til parkeringsplassen. Ikke ofte jeg opplever at den lengste oppoverbakken kommer helt på slutten av en tur. Ei heller at turens høyeste punkt ikke var noen av toppene jeg besøkte.