Ørsteinåsen m/flere - Flesberg (26.11.2020)

Start point Bringevegen p-lomme (290m)
Endpoint Bringevegen p-lomme (290m)
Ascents Ørsteinåsen (479m) 26.11.2020 13:21
Øst for Ørsteinåsen (441m) 26.11.2020 13:52
Kronsetåsen (457m) 26.11.2020 14:27
Rudåsen (400m) 26.11.2020 15:08
Visits of other PBEs Bringevegen p-lomme (290m) 26.11.2020 12:52

Fremdeles barmark over store deler av Østlandet. Man måtte høyt til fjells for å få snøføre, og det var jeg langt i fra klar for ennå. Så i strålende solskinn fra en klar og blå himmel kjørte jeg mot Numedal for å ta en rundtur på noen åser der.

Litt vest for Lampeland svingte jeg av fylkesvei 40 ved gården Rud. Der fortsatte jeg på Bringevegen til en sving nede i en bekkedal litt før Vengestad. I yttersvingen her var det laget en svært bred veiskulder, med plass til noen biler. Grei temperatur idag, med noen få plussgrader i sola, men nærmere null, og kanskje en minusgrad her i skyggen hvor jeg hadde parkert.

Fra parkeringen var det ikke langt opp til turens første topp, Ørsteinåsen (479). Jeg ruslet først noen meter på veien mot Vengestad, før jeg fortsatte i kratt og skog opp til en grusvei som kom fra samme gård. Så et kort stykke på denne veien inntil jeg på ny ruslet opp i skogen igjen. Denne gangen i en bekkedal med høy og mørk granskog. Greit å gå her pga lite lyng og lavt kratt. Snart nådde jeg en traktorvei som ledet opp til et hogstfelt like sør for toppen av Ørsteinåsen. Her i hogstfeltet var det igrunn fint å gå da jeg først nå fikk skikkelig sol. Utsikten ble straks mye bedre også, jo høyere jeg kom.

Hogstfeltet opp mot toppen av Ørsteinåsen (479).
Fin utsikt fra hogstfeltet like sør for toppen av Ørsteinåsen (479). I bakgrunnen til høyre er Åslandåsen (680).

Øverst i hogstfeltet ble det en liten rygg som førte opp til toppområdet på Ørsteinåsen (479). Selve toppen var hovedsakelig i stor furuskog, så mer begrenset utsikt herfra. Men såpass åpent at sola slapp til.

Sekken min ligger på toppen av Ørsteinåsen (479), noen meter lengre fremme midt i bildet.

Etter en liten pause på Ørsteinåsen (479) vandret jeg i en bue ned til en temmelig gjengrodd traktorvei som jeg fulgte bort til en grusvei. Videre 50 meter på denne grusveien, så inn på en ny traktorvei et lite stykke, før det bar inn i skogsterreng og opp til høyeste punkt på Øst for Ørsteinåsen (441). Denne toppen hadde et toppunkt som bestod av en tydelig og ganske glatt, og noe mosegrodd, avrundet bergknaus. Utvilsomt dagens mest luftige toppunkt, men så var ikke den konkurransen veldig hard heller, akkurat.

Toppunktet på Øst for Ørsteinåsen (441) var denne markerte og mosegrodde bergknausen.

På veien ned fra Øst for Ørsteinåsen (441) var det ikke langt jeg kom innen jeg nådde et hogstfelt med gode spor etter skogsmaskiner. Disse sporene fulgte jeg bort til grusveien ved Øvre Bringetjennet. Langs veien ved tjernet stod det en traktor og en bil parkert, og noen holdt på med motorsag inni skogen på østsiden av tjernet. Jeg så aldri personen med motorsagen, men på traktorveien som jeg fulgte østover fra Øvre Bringetjennet, møtte jeg en kar jeg ble stående å prate litt med. Han var fra en av gårdene nedi bygda, og ble noe forfjamset da han møtte meg. Var visst ikke mye trafikk på disse åsene...

Etter praten med mannen vandret jeg slakt oppover i noen spor etter skogsmaskiner i et hogstfelt på det flate området vest for toppen av Kronsetåsen (457). Litt før den siste stigningen mot denne toppen var det slutt på det åpne landskapet, og jeg gikk inn i skogen opp mot toppunktet på Kronsetåsen (457).

Rester etter et lite tårn på toppen av Kronsetåsen (457).

Fra toppområdet på Kronsetåsen kunne jeg innimellom trærne se ned mot Lampeland. Hadde jeg giddet å gå noen meter til mot øst, ville jeg helt sikkert fått mye bedre utsikt den veien.

Etter en liten pause på Kronsetåsen, ruslet jeg nå ned mot vest. Her skulle jeg liksom strene rett over det flate området jeg kom ned på, men det var myrete og ganske så vått her, så jeg fulgte kanten rundt den aller mest fuktige delen.

Snart kom jeg inn i hogstfelt igjen, og utsikten åpnet seg mot vest. På oversiden av en brattere skråning tok jeg en liten pause for å nyte utsynet og dagens siste solstråler.

Utsikt vestover fra hogstfeltet på den vestre delen av Kronsetåsen (457). Toppen til høyre i bildet er Ørsteinåsen (479), som jeg først var oppom.

Etter utsiktspausen skrådde jeg ned mot sør til en traktorvei jeg så på kartet. Denne var veldig fin å følge bortover mot turens siste topp, Rudåsen (400). Der traktorveien plutselig svingte nedover mot et myrområde skar jeg ut i skogen og gikk mer direkte opp mot Rudåsen.

Siste bakken opp mot toppen av Rudåsen (400).

Mens jeg stod på Rudåsen (400) kastet sola sine siste stråler på åsene og toppene omkring. Det var flere jevnhøye punkt på Rudåsen, så jeg stakk bortom disse innen jeg satte i gang med tilbaketuren til bilen.

På Rudåsen (400).

På returen gikk jeg først litt vestover oppå Rudåsen før jeg valgte å følge en liten sti som dukket opp. Denne stien/tråkket førte meg nordover mot Nedre Bringetjennet, hvor jeg etter hvert kom inn på en traktorvei. Jeg fulgte traktorveien bort til et flatt område, og snart møtte jeg på grusveien jeg hadde gått noen meter på oppe ved Øvre Bringetjennet tidligere på turen. Her i søkket ved Nedre Bringetjennet var det kjøligere, og vegetasjonen var hvit av rim.

På veien som er inntegnet som kjerrevei på kartet, like vest for Nedre Bringetjennet. Toppen i bakgrunnen midt i bildet, er Ørsteinåsen (479).

I skumringen ruslet jeg nå siste etappe ned til bilen på grusvei. Mens jeg skiftet til tørt tøy etter turens slutt, stoppet en bil ved siden av meg. Mannen i denne bilen var fra gården Vengestad. Han virket også en smule overrasket over å se en turgåer i disse traktene. Vi hadde en lang og hyggelig prat innen han dro videre, og jeg fikk gjort meg ferdig og reist hjemover.