Høgskarva m/Erling - Notodden (23.10.2020)

Start point Bjønnemyr p-plass (173m)
Endpoint Bjønnemyr p-plass (173m)
Ascents Høgskarva (501m) 23.10.2020 17:19
Visits of other PBEs Bjønnemyr p-plass (173m) 23.10.2020 16:09
Høgskarva trig.punkt turmål (497m) 23.10.2020 17:45

Erling og jeg hadde begge anledning til en topptur denne ettermiddagen. Værvarslet var bare sånn halvveis, med muligheter for solgløtt hvis vi var heldige. Vi fant derfor en skogstopp ingen av oss hadde vært på før, hvor det ikke så ut til å være noen spektakulær utsikt.

Vi møttes i Drammen og kjørte mot Notodden. Da vi passerte Kongsberg småregnet det faktisk, og det var jo egentlig ikke meldt. Heldigvis lettet skydekket betraktelig da vi rullet nedover mot Notodden.

Snart kjørte vi over flyplassen, og fortsatte så videre på fylkesvei 3342 langs sør- og vestsiden av Heddalsvatnet. Mellom Gyving og Nordre Strand tok vi til høyre (mot vest) og kjørte oppover en mindre grusvei forbi/gjennom gården Øyan. Like etterpå endte grusveien i en stor snuplass, hvor det var satt opp en gapahuk i skogkanten mot sørøst.

Stor snuplass der veien stopper ved Bjønnemyr. Bak til høyre ses gapahuken.

Fra parkeringen fulgte vi traktorveien som går oppover langs østsiden på Høgskarva. På flate partier var det svært vått mange steder etter mye nedbør de siste dagene.

Øst/nordøst for toppen av Høgskarva nærmet vi oss slutten på traktorveien. Her delte den seg, og oppover mot høyre, hvor vi gikk, var traktorveien veldig gjengrodd og knapt synlig lenger. Vi kom uansett nå straks ut i terrenget og måtte traske videre i lyngen siste biten mot toppen. Opp en bratt kneik, og så litt opp og ned i ganske åpen skog siste stykket.

I den bratte kneika etter at vi hadde forlatt traktorveien, fikk vi faktisk litt utsyn østover.

Like før vi nådde toppen, krysset vi en fin, liten sti som gikk nord-sør. Den måtte prøves på returen...!

Toppunktet på Høgskarva (501) var en mosegrodd, avlang bergknaus. Som forventet var det lite utsikt derfra, så det spilte liten rolle om tåka kom sigende. Vi hivde innpå noe medbrakt mat og drikke mens vi ble stående å skravle litt.

Toppunktet på Høgskarva (501). Bak til venstre ligger det en kampestein som nok er hakket høyere...

Innen vi begynte på tilbaketuren, ruslet vi bort til den store kampesteinen som ligger noen meter lengre mot nordvest. Denne steinen så ut til å være høyere enn toppunktet.

Deretter fortsatte vi bort til stien vi hadde sett litt øst for toppen av Høgskarva. Denne stien så lovende ut med tanke på å finne en annen vei på returen. Vi fulgte stien nordover, og den viste seg å være veldig fin og lettgått. Den svingte innom en hytte, og så litt senere bortom trig.punktet.

Stien vi fulgte på returen gikk innom denne hytta.
På Høgskarva trig.punkt (497).

Etter besøket på trig.punktet fulgte vi stien videre nordover et stykke til. Snart begynte den å svinge nedover vestsiden av åsen, og det ble jo litt feil for oss som skulle ned på motsatt side. Vi hadde liten lyst på noen større omveier nå, så da forlot vi den stien og fortsatte ut i lyngen. Først videre oppå ryggen litt til, innen vi dreide brattere ned i mer nordøstlig retning for å treffe en traktorvei som var inntegnet på kartet. Vel, denne traktorveien har sikkert vært der en gang, men nå var den nesten umulig å se. I hvert fall øverst der vi skulle ha møtt den ifølge kartet... Noen meter lengre nede dukket traktorveien gradvis opp, og her var det en åpning i skogen som ga utsikt mot Notodden:

Notodden i skumringen, sett fra traktorveien på vestsiden av Karlsdalsbekken.

Traktorveien ble fort mye mer tydelig og bedre etter glimtet vi hadde fått av Notodden. Den krysset snart Karlsdalsbekken, og like etter møtte vi på traktorveien vi hadde fulgt under oppstigningen, og slentret nedover denne på siste etappen ned til bilen. Det mørknet fort nå på slutten, men ikke mer enn at vi greide oss fint uten å ta i bruk hodelykter.