Hallenuten - Hemsedal (16.10.2020)

Start point Hallenuten p-lomme (703m)
Endpoint Hallenuten p-lomme (703m)
Ascents Hallenuten (843m) 16.10.2020 16:59
Visits of other PBEs Fagersetvegen (690m) 16.10.2020 16:30
Hallenuten p-lomme (705m) 16.10.2020 16:38
Hallenuten sti (800m) 16.10.2020 16:50

Tredje og siste tur denne dagen skulle bli den korte og enkle Hallenuten (843) i Grøndalen. Det var en passende avslutning på en praktfull dag nå som sola begynte å bli lav på himmelen i sørvest, og jeg allerede var mer enn fornøyd etter de to andre turene.

Så fra parkeringslomma ved Viljugreinstølen, som hadde vært utgangspunkt for den forrige turen, rullet jeg nå nedover i Hemsedal til Tuv. Derfra var det ikke langt til Fagersetvegen, hvor jeg måtte ut med den svimlende sum av 20 kroner. Her var det bomkasse av det gode, gamle slaget, med kontanter i en konvolutt. Dette var en gyllen mulighet til å bli kvitt noen kronestykker og 5-kroninger jeg hadde liggende... Men, med så mange mynter ble konvolutten såpass tjukk at jeg bare så vidt fikk den ned i den smale sprekken pengene skulle oppi. Etter litt knoting fikk jeg omsider stappet konvolutten nedi, og kjørte den korte strekningen til parkeringslomma ved avkjøringen til Bakkestølen.

Parkering langs Fagersetvegen like øst for Bakkestølen.

Kun 40-50 meter fra parkeringslomma starter stien til Hallenuten:

Her starter stien til Hallenuten.

På tydelig sti vandret jeg gjennom granskog i nedre del, innen det gikk over til bjørkeskog der det bratner mer til. Mye trær ved toppunktet, men Hallenuten (843) er stupbratt mot øst og sør, så utsikt får man absolutt hvis man flytter litt på seg der oppe.

På Hallenuten (843). Utsikt mot sørøst.
Toppunktet på Hallenuten (843).
Noen meter nord for toppunktet på Hallenuten (843) er det flott utsikt oppover i Grøndalen.

Jeg fulgte samme sti ned til bilen igjen. Det var noe sleipt og gjørmete akkurat der stien blir brattere, litt nedenfor 800-meters koten, og så veldig vått noen meter på et flatt parti lengre nede. Ellers en fin sti å følge.

Tilbake ved bilen var det bare å gjøre seg klar for noen timers kjøretur til Lier igjen, og innse at dette nok var siste dag med fotturer i Hemsedal dette året.