Trongebottfjellet & Slettind - Hemsedal/Lærdal (16.10.2020)

Start point Slettane Sør p-plass (1,124m)
Endpoint Slettane Sør p-plass (1,124m)
Ascents Trongebottfjellet (1,585m) 16.10.2020 11:53
Slettind (1,592m) 16.10.2020 12:29
Visits of other PBEs Slettane Sør p-plass (1,124m) 16.10.2020 10:42

Endelig var det noen godværsdager i Sør-Norge, men dette finværet var nå i ferd med å nærme seg slutten for denne gang. Denne fredagen så ut til å bli siste dag med skyfri himmel og tilnærmet vindstille. I løpet av kommende helg ville vinden øke på, og uken etter så det grått ut igjen. Med så gode værutsikter bestemte jeg meg for å ta en siste dagstur til Hemsedal dette året. Fremdeles lå det lite nysnø i fjellet der, men det ville nok fort øke på når neste periode med nedbør kom.

Det ble en liten stopp nedi Hemsedal for å handle litt mat, og så parkerte jeg noe senere på den romslige plassen lang østsiden av riksvei 52 ved Slettane. Her var det skyfri himmel, helt vindstille, og en svak lunk fra sola da jeg gjorde meg klar for dagens første tur. Bedre forhold enn dette får man nok ikke midt i oktober. For en dag...!

Fra parkeringen gikk det veldig snart en vei, og det var oppover. Jeg rundet en hytte, og fortsatte i jevn stigning opp mot Trongebottfjellet, som jeg ville stikke oppom først. Litt oppi bakken fulgte jeg en liten sti et stykke, og for øvrig var det ganske lettgått. Ruta jeg valgte opp ble langt mindre bratt og steinete enn der jeg gikk ned på slutten av turen.

Jeg står på grusveien som går litt øst for riksvei 52. Parkeringen hvor den blå bilen min står, er til venstre.

På ca 1500 meters høyde kom et flatere parti, hvor jeg fikk en liten pause fra motbakkene. Her lå det igjen mer nysnø der hvor sola ikke hadde tatt så godt, men det var uansett ikke store mengdene. Nå var det plutselig ikke så langt igjen til Trongebottfjellet heller:

Trongebottfjellet (1585) sett fra vest.

Oppå Trongebottfjellet gikk jeg først ut til det sørøstre punktet bare for å sjekke ut høyden på dette. Men her var det nok ingen tvil om at toppunktet som er markert 1585 er høyest, så jeg ruslet kjapt videre bort til dette. Vel, så kjapt gikk det egentlig ikke, for jeg var noe tung i beina på dette tidspunktet. Det bedret seg heldigvis etter hvert...

En liten kneik, og så var jeg på Trongebottfjellet (1585). Klar oktoberluft sørget for et fabelaktig og vidstrakt utsyn. Det ble en liten pause her innen jeg gikk videre mot det som var turens hovedmål.

Litt til høyre er sekken min lent inntil den ene toppvarden på Trongebottfjellet (1585). Noe lengre bak og rett over sekken, ses høyden hvor toppen av Slettind (1592) er.

Fra Trongebottfjellet ruslet jeg slakt nedover mot nordvest. Her hadde ikke sola tatt så godt, og det lå mer nysnø. Fortsatt ikke store mengdene, men enkelte plasser hadde det fokket ned i søkk slik at jeg fikk litt snø oppi skoene. Det er jo alltid forfriskende, og som vanlig like moro. ;-)

I skaret sør for Slettind (1592) var det et par tjern som nå var blitt islagte. Fra dette skaret og opp mot Slettind kom jeg i en solvendt skråning, så her hadde mye av snøen smeltet, og jeg kunne gå på gressbakke oppover et stykke. På slutten ble det mer stein og et tynt lag med nysnø igjen, men lettgått og fint.

Jeg har begynt å gå oppover mot Slettind (1592). Det ene tjernet i skaret ses midt i bildet, med Trongebottfjellet (1585) bakenfor.

Under disse forholdene måtte jeg virkelig unne meg en god pause ved den flotte toppvarden på Slettind (1592). Her kunne jeg stå på nesten 1600 meters høyde i t-skjorte, midt i oktober...! Bare en ørliten bris som kom og gikk gjorde det på grensen til kjølig, men det skulle da bare mangle. Sånne øyeblikk er det ikke for mange av på denne tiden av året. Fra denne toppen likte jeg spesielt godt utsikten ned mot det blikkstille Eldrevatnet.

Toppvarden på Slettind (1592). Bakerst og like til venstre for varden er Høgeloft (1921).
Utsikt ned mot Eldrevatnet og riksvei 52 fra Slettind (1592).
Utsikt mot sørvest fra Slettind (1592).
På Slettind (1592), med utsikt mot øst/sørøst.

Etter en stund ruslet jeg ned til skaret sør for Slettind (1592) igjen. Her gikk jeg bort til det vestre tjernet og ut mot kanten av den bratte fjellsiden ned mot vest. Der nede, 400 høydemeter nedenfor, så jeg bilen min langs riksvei 52.

Der nede venter bilen min, på parkeringen langs riksvei 52, på hitsiden av veien og nesten midt i bildet. For øvrig ses setra Slettane og Slettevatnet.
Det vestre tjernet i skaret sør for Slettind (1592). Bakenfor og nokså midt i bildet er gressbakken jeg fulgte opp til Slettind, og ned igjen etterpå.

Fra der jeg sto på kanten av fjellsiden ved det vestre tjernet, var det altfor bratt å gå rett ned mot Slettane. Jeg gikk derfor i en bue mot sør, men selv der jeg valgte å gå nedover var det ganske bratt i øvre del. En del ur var det også her, så jeg tok det ekstra pent og rolig i denne delen. Ruta jeg hadde valgt opp i starten av turen var mye, mye bedre å gå.

Det var deilig å komme ned til lyngen og bakke med vegetasjon, hvor jeg kunne slippe meg litt mer løs. Snart var jeg nede ved hyttene igjen, og derfra var det kort slentring på grusvei til bilen.

Tur nummer 2 skulle gå til Bakkestølnøse, så det ble ikke lange kjøreturen nå for å finne utgangspunkt for den turen...