Ranastongi, Steinbunøse ... - Hemsedal/Vang (18.08.2020)

Start point Ranastongi parkering (1,148m)
Endpoint Ranastongi parkering (1,148m)
Ascents Ranastongi (1,903m) 18.08.2020 16:13
Ranastongi trig pkt (1,900m) 18.08.2020 16:25
Østre Ranastongi (1,888m) 18.08.2020 17:28
Steinbunøse (1,775m) 18.08.2020 18:58
Hydalsberget (1,740m) 18.08.2020 19:26
Visits of other PBEs Hydalsvegen automatbom (1,062m) 18.08.2020 13:38
Ranastongi parkering (1,150m) 18.08.2020 14:05

Ganske langt å kjøre for en kveldstur igjen, men Ranastongi hadde jeg i mange år hatt som turmål, og nå måtte jeg smi før høsten plutselig var her. Jeg kjørte rett fra jobb i Oslo til Hemsedal, og derfra videre opp til parkeringen hvor stien til Ranastongi starter. Det var en del biler på parkeringsplassen da jeg ankom. En annen bil kom samtidig, mens et par andre reiste omtrent da jeg begynte å gå.

I det nydelige sommerværet var det ingen overraskelse at mange tydeligvis var på tur. Fint og varmt ved start, men det var meldt utrygt for regnbyger med torden. Siste titten jeg hadde på radaren viste heldigvis at disse bygene var langt unna Hemsedal. Jeg håpte imidlertid nesten på at det kom noen skyer, for i begynnelsen var det i overkant varmt. Ønsket om litt skygge for sola skulle jeg etter hvert få oppfylt, men det var først oppe i høyden da det for så vidt kunne vært kjekt med noe sol.

Jeg har akkurat gått fra parkeringen, som delvis er skjult bak den store steinen til høyre.
Tydelig og velbrukt sti mot Ranastongi. Litt av Ranastongi-platået er det flate fjellet i bakgrunnen, omtrent midt i bildet.
Jeg har kommet over 1700 meters høyde og ser tilbake mot Vavatn.

Jeg møtte av og til folk som var på vei ned igjen da jeg vandret oppover. Ikke overraskende egentlig, siden jeg hadde en ganske sen start. Jeg gikk også forbi et par grupper som jeg aldri så noe mer til.

Fra ca 1750 meters høyde, på Lysebottskarvet, ble det langt flatere. En sliten snøfonn lyste opp i vidda med stein som lå foran meg. Det virket nesten endeløst, og føltes litt sånn også da jeg vandret i retning Ranastongis høyeste punkt.

På det flate partiet kalt Lysebottskarvet, i retning toppen av Ranastongi (1903).

Selve toppunktet på Ranastongi (1903) er sannelig ikke lett å finne. Jeg vimset litt rundt omtrent der det skulle være, men hele tiden så jeg en annen stein som virket høyere enn der jeg sto. Så etter noen runder og litt frem og tilbake kunne jeg med god samvittighet anse toppen som besteget, og ruslet i stedet bort til trig.punktet hvor det så mye mer trivelig ut å ta pausen. Et par mennesker hadde vært ved varden på trig.punktet da jeg surret rundt på leting etter høyeste punkt, men disse hadde gått igjen da jeg kom bort til den ganske store toppvarden på 1900 moh.

Jeg er sånn omtrent på høyeste punkt på Ranastongi (1903) og ser bort mot varden på trig.punktet (1900).
Ranastongi trig.punkt (1900). Bak toppvarden er Østre Ranastongi (1888).
Fra trig.punktet (1900) ser vi bort mot den slake kulen hvor høyeste punkt (1903) befinner seg. Ikke lett å se hvor toppen er der...
På Ranastongi trig.punkt (1900), med utsikt nordover. Helt bakerst og midt i bildet ses Jotunheimen i sola.

Her på trig.punktet var det nå blitt ganske skyet, men temperaturen var forholdsvis god. Ingen regnbyger hadde foreløpig kurs mot meg, så jeg ville slappe litt av ved varden innen jeg fortsatte videre.

Etter et kvarter kom en ung jente gående alene til toppen. Hun var dansk, og jobbet og bodde nede i Hemsedal. Fritiden brukte hun på å bestige diverse fjell rundt omkring i området. Etter å ha skravlet med henne i rundt 20 minutter måtte jeg rusle videre, og da fortsatte jeg bort på Østre Ranastongi (1888). Dette var også en topp av det trasige slaget, hvor det var nærmest klin umulig å se hvilket punkt som var høyest. Utsikten tilbake mot Ranastongi trig.punkt (1900) var imidlertid god herfra:

På Østre Ranastongi (1888). Bak ses varden på Ranastongi trig.punkt (1900).

Fra Østre Ranastongi (1888) fortsatte jeg mot sørvest. Først på et temmelig slakt og til tider nærmest flatt platå, og deretter langt brattere ned mot sør til skaret mot Steinbunøse (1775). Selvfølgelig mye stein på denne strekningen, men stort sett ganske greit å gå, særlig på det flate området. Noen mer uryddige partier der det bikket nedover mot sør.

Strekningen fra skaret og opp til Steinbunøse (1775) var helt kurant, men det virket noe drøyt nå som jeg begynte å bli sliten.

Steinbunøse (1775) til venstre, og Hydalsberget (1740) til høyre, sett under nedstigningen til skaret mellom Ranastongi og Steinbunøse.

Da jeg nådde toppen av Steinbunøse (1775) så jeg at det var helt overskyet sørover, og en større regnbyge kom sigende i min retning. Det gjorde at pausen på denne toppen ble noe kortere enn planlagt. Jeg hadde mindre lyst på å rave gjennom våt steinrøys. Stor forskjell på det og tørre steiner.

Toppvarden på Steinbunøse (1775) helt i forgrunnen. Det flate massivet bak er Ranastongi.
På toppen av Steinbunøse (1775). Utsikt sørover.

Så jeg strenet snart videre til turens siste topp, Hydalsberget (1740). Underveis dit så jeg at regnskura i sør var i ferd med å svekkes, og antagelig ville dra øst for meg uansett. Mens jeg ble lettet over dette dro det seg samtidig til i sørvest, hvor det regnet kraftig på et område. Dette bygeområdet utvidet seg, og nærmet seg såpass mye at jeg ble litt stresset over å komme meg ned igjen. På Hydalsberget (1740) ble det bare en kort stopp for å ta et par bilder, innen jeg langet ut videre.

På toppen av Hydalsberget (1740). I bakgrunnen ses regnskura som truet med å komme dit jeg var. Vavatn er bak vardene.

Nedover vestflanken på Hydalsberget (1740) gikk jeg så fort som jeg turte og orket. Etter hvert som jeg kom lavere ble det mer gressbakke og mindre stein. Det gjorde det lettere å holde farten oppe, men du verden så drøyt det var nedover nå som jeg følte jeg hadde hastverk.

Det skulle snart vise seg at stressingen var bortkastet. Regnværet i sørvest nådde Vavatn, men dro så like vest for meg. Jeg fikk kun noen lette drypp uten å bli våt. Flaks med den gitt...

Så da jeg krysset elva Lysebottåne og fulgte stien tilbake til parkeringsplassen, hadde været lettet og det ble en fin kveld ved Vavatn.

Vavatn i kveldslys.

Ved ankomst parkeringen var det kun min bil som sto der, samt et bobilaktig kjøretøy med utenlandsk reg.nummer. De i bobilen skulle tydeligvis overnatte på parkeringsplassen... Tøyet var hengt opp på stativ ved siden av bilen, og sidedøra stod oppe mens paret som eide bilen ruslet i retning setra Vabuleino. Jeg derimot, tok fatt på kjøreturen hjem til Lier...