Kveldstur på Gvitåsen - Rollag (19.06.2020)

Start point Nord for Gvitåssetre (541m)
Endpoint Nord for Gvitåssetre (541m)
Ascents Gvitåsen (686m) 19.06.2020 21:21
Visits of other PBEs Veien Djupdal - Damtjern (322m) 19.06.2020 20:28

Begge jentene var bortreist på hver sin hyttetur denne helgen, og kona skulle jobbe litt. Så da fant jeg ut at jeg ville ta en liten tur oppi Numedal denne fine og varme junikvelden. På denne tiden av året kan man jo stikke avgårde selv om klokka begynner å bli sent, og likevel ha sol på toppen. Med fri dagen derpå er dette kvelder som må utnyttes.

Gvitåsen (686) sto uten bestigninger frem til nå her på Peakbook. Så lite tips og info å hente om hvor man kunne kjøre og parkere. Siden jeg ikke gadd å sjekke noe mer på nettet forøvrig måtte jeg selv utforske litt og finne ut av dette på egen hånd. Bra jeg hadde god tid da.

Første og beste mulighet anså jeg å være grusveien som går opp forbi gårdene Djupdal og Ødegarden. Den tar av fylkesvei 40 ved krysset der det går en bru over Lågen litt nordvest for Djupdal. Det var ikke tegnet inn noen bommer på kartet på denne grusveien, men jeg regnet ihvertfall med at det var en betalingsbom et sted. Og ganske riktig, ved Ødegarden møtte jeg en bomkasse av det gode, gamle slaget. Med kontanter i konvolutt som må presses gjennom en smal sprekk og ned i en overfylt kasse. Men de hadde kommet litt lengre her, for det var også mulig å betale med Vipps.

Ved gården Ødegarden betales bomavgiften, som var på 50 kroner i juni 2020.

Ødegardsvegen, som denne grusveien heter, var i veldig god stand. Det gikk nokså radig innover. Lite folk her, men jeg møtte en bil langs Helletjønnan. Like etter at jeg passerte Hellesetre, parkerte jeg i krysset hvor det tar av en mindre grusvei mot Gvitåssetre. Veien mot Gvitåssetre var åpen, men det var rester etter en bom på denne veien få meter etter krysset. To rustne metallstolper var alt som sto igjen på hver side av veien. Lite sannsynlig at det blir låst der... Jeg hadde uansett tenkt å ta denne turen som en rundtur, og da passet det bra å sette igjen bilen i krysset. Det gikk helt fint uten å sperre for andre kjøretøy.

Parkering i dette krysset. Veien mot Gvitåssetre går innover i bildet til høyre.

En del mygg og knott da jeg sto ved bilen for å skifte til tursko, så jeg kom meg fort avgårde. Siden turen var så kort, la jeg igjen sekken i bilen.

Jeg vandret først sørover på veien til Gvitåssetre. Det tok ikke mange minuttene. Så ved sørenden av tunet på setra fortsatte jeg videre på noen gjengrodde traktorspor. Disse skrår oppover i Gvitåslie. Etter et flatt område ble sporene mer gjengrodd, og det var nå som å gå i en grøft gjennom kratt og buskas.

Oppover i Gvitåslie ble traktorveien til en smal stripe gjennom småkrattet.

Litt før stien/traktorsporet skulle gå noe nedover igjen, svingte jeg ut i lyngen og opp på et lite område med bart fjell. Her var det bålrester, så noen har sittet her og beundret den flotte utsikten vestover:

På et område med bart fjell i Gvitåslie, var det nydelig utsikt retning vestover, som her mot Blefjell. I forgrunnen er rester av et bål.

Fra berget med bålrester ble det ikke langt å gå oppover i skogen innen jeg var oppe på toppområdet og kunne rusle bort til bergknausen hvor toppunktet er. To høyder virket å være ganske jevnhøye, hvor den nordre er markert som toppen på kartet.

På Gvitåsen, like ved høyeste punkt. Utsikt østover.
På Gvitåsen, i nærheten av høyeste punkt. Utsikt nordover. Vannet nedenfor er Nordre Damtjønn. Tekslehogget (721) stikker opp i bakgrunnen til høyre.
Berget på venstre side er markert som toppen på Gvitåsen (686). Den slake kulen litt lengre bak og til høyre har omtrent samme høyde.

Gvitåsen (686) er en lang rygg som blir litt smalere i nordre del. Her er det noe brattere ned på sidene også. Ved høyeste punkt står furutrærne spredt, men følger man ryggen nordover er det mye mer nakent berg og temmelig åpent, med vidstrakt og flott utsikt i flere retninger. Denne toppen var overraskende fin. Ja nesten en liten perle av en skogstopp. Det var helt nydelig å rusle bortover denne snaue ryggen i kveldslyset.

Lav kveldssol på Gvitåsen. Høyeste punkt er midt i bildet inne blant furuene. I forgrunnen er varden, som altså ikke står på selve toppen.
Jeg har gått noe lengre nordover på toppryggen. Her med utsikt sørover.
På ryggen N/NV for toppen av Gvitåsen, med utmerket utsikt vestover. Nordre del av Blefjell er langt bak til venstre. Midt i bildet er Senhovd (1142).

Toppvarden var plassert litt nordvest for høyeste punkt, på et sted hvor det var bedre utsyn. Der var det også noen gamle bolter i fjellet og rester etter noe som må ha vært et trig.punkt.

Etter at ryggens smaleste parti var passert, begynte det å gå brattere nedover mot nord. Veldig fint å gå her også. Mulig jeg så et svakt tråkk her, men fant ingen sti lengre nede. Jeg kom etter hvert ned i tettere skog igjen, og svingte nå mer vestlig for å treffe grusveien. Det ble ikke lange biten å rusle gjennom lyngen og i skogen innen jeg nådde veien bare 100 meter fra krysset hvor bilen sto parkert. Jeg prøvde å være kjapp med å åpne og lukke bildørene, men jammen var det ikke noen mygg som rakk å snike seg inn...

Merkelig at Gvitåsen (686) ikke er mer besøkt, for dette var en kjempefin topp under tregrensa her på Østlandet. Spesielt hvis man følger hele ryggen blir dette en super opplevelse i greit vær. Anbefaler absolutt å bruke nordryggen som alternativ på turen opp eller ned, eller begge veier. Selv om turen blir kortest ved å kjøre inn til Gvitåssetre. Det var parkeringsmuligheter på sørenden av tunet der hvor traktorsporene starter. Men ruta opp i lia i vestsiden var langt kjedeligere enn nordryggen. Og så spørs det hvor populært det er å parkere på setra hvis det er folk der...?

Start date 19.06.2020 20:54
End date 19.06.2020 21:42

Gvitåsen

Written by OleR 26.11.2021 00:29

Gvitåsen er en liten perle som flere bør besøke.

Den har jeg besteget mange ganger siden jeg kjøpte ei hytte ved Nordre Damtjønn i 2016. Hytta kan skimtes fra ett av bildene du har lagt ut.

Veldig fine bilder og turrapport!

Jeg er ny her på Peekbook men kommer plutselig tilbake med bilder og rapport

fra Gvitåsen ved neste hyttetur.

Hilsen Ole

Sv: Gvitåsen

Written by Nils 26.11.2021 08:25

Ja Gvitåsen var en overraskende flott topp! Jeg ble bare et stort smil da jeg kom opp på toppryggen der. :-) Det var så utrolig fint der med den åpne furuskogen, og den nydelige utsikten. Og så hjalp det jo på opplevelsen at det var en sen junikveld, med lav sol og god temperatur.

Skjønner godt at det blir noen turer dit med hytte ved Nordre Damtjønn. :-) Da ser du sikkert opp mot Gvitåsen fra hytta også. Går det noen sti opp nordryggen, eller noen andre veier opp?

Ser fram til bilder og rapport fra dine turer til Gvitåsen!