Mistberget m/jentene & Luna - Eidsvoll (31.05.2020)

Start point P-lomme v/Doknesvangen (419m)
Endpoint P-lomme v/Doknesvangen (419m)
Ascents Mistberget (671m) 31.05.2020 14:26
Visits of other PBEs Mistberget utkikkstårn (660m) 31.05.2020 14:40
Slåssvangputten gapahuk (520m) 31.05.2020 15:35

Mistberget hadde lenge vært en topp jeg planla å ta med familien på en vakker dag. Da pinsen i år vartet opp med bare vakre dager, valgte vi søndagen siden den passet oss best. Kona måtte bli hjemme og jobbe, men Frida, Julie og jeg tok med oss Luna og kjørte fra Lier til Eidsvoll litt utpå formiddagen.

Vi tok av E6 ved Minnesund og var litt senere nord for Mistberget, på fylkesvei 1602/Minneåsen. Parkeringsplassen ved innkjøringen til Doknesvangen var helt full med biler. Det sto også noen biler rett før den låste bommen på Mistbergvegen. Som forventet ville vi ikke være alene på denne turen i dag... Vi fikk til slutt parkert greit ved å kjøre opp i et hogstfelt rett ovenfor parkeringsplassen som var helt full. Her på den flate plassen i hogstfeltet sto det også en bil, men det var plass til flere her.

Fint å parkere oppe i hogstfeltet. Veien til Mistberget er i bakgrunnen der bilene står.

Jeg hadde hørt at det skulle være litt kjedelig å gå fra nord ved å følge grusveien til Mistberget (671). For oss ble det overhodet ikke kjedelig å ta denne ruta. Siden vi skulle ha med hunden vår, ville jeg helst gå grusveien. Mye lettere å se eventuell hoggorm da, som det visstnok skulle være mye av i år. Dessuten er det behagelig å gå på vei. Man slipper å ha så mye fokus på hvor man tråkker, og kilometerne går radig unna.

Ganske tidlig var det en postkasse og litt info langs veien.

Ikke overraskende var det mye folk etter veien. De fleste møtte vi, mens noen passerte vi, og noen passerte oss. Et par karer gikk forbi oss, og i en sving like etter ropte disse til oss at vi måtte passe på hunden. Det lå en hoggorm midt i veien...!

I forgrunnen ligger hoggormen midt i veien.

Jeg hadde sagt ifra til jentene om at vi måtte se fremover på veien for å holde utkikk etter bevegelige "pinner". Hunden går jo gjerne noen meter foran ... Her fikk vi heldigvis en advarsel i god tid fra disse to karene. Så takk til de!

For Julie og Frida var dette første møte med hoggorm ute i det fri. En spennende opplevelse selvfølgelig, og noe som var med på å krydre denne turen. Det skulle imidlertid ikke bli eneste møte med krypende "pinner"...

På vei oppover gikk vi mye i skyggen, heldigvis, men i perioder også med sola midt i mot. Det ble da rimelig godt og varmt, og for hunden vår Luna var det deilig med noen avkjølende pauser i de få snøflekkene som fremdeles lå igjen.

Frida hjelper Luna med å få kjølt seg ned.

Før vi vandret bort til utsiktstårnet, gikk vi oppom høyeste punkt, som er en kul bak ved masta og bygningene. Der var det lite annet å se enn grankvister og noen rørinstallasjoner.

Vi nærmer oss toppunktet, som er bak bygningene og masta.
I bushen på toppen av Mistberget (671).

Det kom flere som ville ha med seg høyeste punkt, men det var borte ved utsiktstårnet, og oppe i tårnet, hvor de fleste befant seg. Naturlig nok. Toppen av tårnet rager godt over skogen, så utsikten er fabelaktig og vidstrakt. Vi gikk opp etter tur, hvor minst en av oss måtte være på bakken med Luna.

Julie og Luna foran utsiktstårnet på Mistberget. Frida står øverst i tårnet.
Øverst i utsiktstårnet. Frida og Luna står nede på bakken ved gapahuken og benkbordet. Det store vannet i bakgrunnen er Hurdalssjøen.
Sørover, sett fra toppen av utsiktstårnet på Mistberget. Det store vannet helt til høyre er Hurdalssjøen.
Fra utsiktstårnet ser vi over mot masta og bygningene på toppen av Mistberget.
Oppe i utsiktstårnet på Mistberget. Det store vannet i bakgrunnen er Hurdalssjøen.

På tilbaketuren gikk vi samme vei, men med et par-tre avvik. Vi hadde nemlig sett et par avstikkere underveis da vi vandret på grusveien til toppen. Disse ville vi undersøke nærmere nå på returen.

Den ene var like nordøst for Rognholen, hvor det var skiltet til en utsiktsplass. Vi gikk ut dit, men fikk vel ikke bakoversveis av den utsikten.

Avstikker nummer to var mer spennende. Dette var gjennom en grind og bort til Slåssvangputten. Her var det en flott gapahuk, bålplass og en brygge ut i tjernet. Fra brygga kunne vi se stimer av ørekyte svømme rundt i sivet. Vi tok en liten rast her på denne plassen. Veldig trivelig sted.

Den trivelige plassen ved Slåssvangputten.

Plutseligl hørte vi noe plasking langs bredden av tjernet ca 30 meter lengre mot sør. Vi lurte fælt på hva dette var, så Julie tok turen bort for å sjekke. Det viste seg å være ørekyte som svømte inn på en grunne hvor de plasket seg ut i tjernet igjen.

På siste etappe av grusveien tilbake til bilen slentret vi nedover glade og fornøyde. Ikke lenge etter at vi hadde forlatt Slåssvangputten, hogger Julie tak i båndet til Luna, roper "hoggorm" og drar Luna tilbake. Denne gangen var ikke faren like stor, for nå var det en stålorm som krøp over veien:

Stålorm på veien.

Etter dette var det ikke lange biten igjen til der vi hadde parkert. Helt til slutt ruslet vi ut på fylkesveien og så opp til bilen istedet for å krysse over hogstfeltet.

Dette var en tur som jentene likte veldig godt. Mye takket være deres første møte med hoggorm og stålorm selvfølgelig. Men det hjalp jo på at været var flott, og at det var ting å se og oppleve både underveis og ved toppen.