Buhammaren m/Morten - Gran (20.05.2020)

Start point Buhammaren p-plass (450m)
Endpoint Buhammaren p-plass (450m)
Ascents Buhammaren (552m) 20.05.2020 15:27
Visits of other PBEs Buhammaren p-plass (450m) 20.05.2020 15:05

Denne kvelden skulle jeg være med Morten og flere andre på Kvitingen (722) lengst nord i Gran kommune. Men jeg kom meg avgårde før rushen ut av Oslo, og Morten var tidlig ferdig med sin avtale i Nittedal, så da rakk vi en liten topptur sammen først. Jeg foreslo Buhammaren (552), som ingen av oss hadde vært på tidligere.

Vi møttes på den lille parkeringsplassen ved Vestby, sørøst for Buhammaren. Jeg var et kvarter før Morten på parkeringen, og fikk dermed tid til å skifte og gjøre meg klar.

Parkeringsplassen. For å gå mot Buhammaren kan man enten følge veien til høyre, eller gå på sti inn i skogen bak bilen.

Fra parkeringen kan man enten følge en sti med en gang, eller starte på grusveien og så følge sti som tar av til venstre. Underveis er det skiltet, og det er tydelig og god sti hele veien opp til toppen. Allikevel greide vi å gå feil, og havnet helt på jordet...

Skravla gikk rimelig jevnt fra starten uten at jeg gadd å sjekke noe kart, og plutselig var vi øverst på jordet ved gården Vienmarka. Dermed måtte vi bushe litt for å komme inn på stien igjen. De få meterne i terrenget var skogen uveisom, og det var vått. Morten med joggesko benyttet muligheten til å få avkjølt den ene foten her. Etter dette var det tørr sti opp til toppen.

Gløtt av utsikt vestover fra toppen av Buhammaren.
Morten på toppen av Buhammaren.

På tilbaketuren greide vi faktisk å holde oss på riktig sti og følge planlagt rute samtidig som praten gikk. Deretter kjørte vi videre nordover i Gran kommune.