Vestre Vealøs m/Frida & Luna - Skien (19.04.2020)

Start point Lensmannshytta parkering (221m)
Endpoint Lensmannshytta parkering (221m)
Ascents Vestre Vealøs (498m) 19.04.2020 15:45
Visits of other PBEs Lensmannseter - Vealøs p-plass (220m) 19.04.2020 14:02
Vealøskapellet (403m) 19.04.2020 14:55

Vi var inne i en periode med mye godvær, og denne søndagen skulle det bli sommerlig med 20 plussgrader og nærmest skyfri himmel. Frida og jeg tok derfor med oss Luna for å gå på Vestre Vealøs (498), en topp jeg visste ville by på vidstrakt og fin utsikt.

Det ante meg at flere var ute på tur i dette finværet, og det ble fort bekreftet da vi nærmet oss parkeringsplassen ved Lensmannshytta. Biler sto langs med grusveien et stykke før parkeringsplassen, som jeg fryktet ville være stappfull. Men fordelen med å komme litt ut på dagen er at enkelte da trolig har reist igjen. Og slik var det nå. Vi så enkelte ledige plasser innimellom, og parkerte faktisk til slutt nesten helt innerst og øverst ved Lensmannshytta.

Mange biler på parkeringsplassen ved Lensmannshytta.

Fra parkeringen vandret vi først på grusveien opp til hytta Uroa. Langs med veien blomstret hvitveisen og blåveisen om kapp. En kamp hvitveisen vant med glans, igjen. Enkelte hestehov bidro med gulfargen i veikanten. April er sannelig en fin måned!

På grusveien like etter at vi forlot parkeringen.
Nesten overalt langs veien blomstret hvitveisen og blåveisen.

Etter passering Uroa tok en bred og temmelig velbrukt sti over i bakkene opp til Amliseter. Der sola fikk skikkelig tak i den steinete stien, ble det ganske så godt og varmt. Vi hadde i hvert fall ikke for lite klær... Her kunne vi gått i shorts.

Ved Amliseter.

Da vi minutter senere ankom Vealøskapellet, tok vi en liten pause der i solveggen. Vel, vi satte oss forsåvidt i skyggen av et tre i solveggen siden vi nå var mer enn varme nok.

Vi ankommer Vealøskapellet.

Fra Vealøskapellet fortsatte vi på stien litt nedover til et dalsøkk. Her lå det noen store tømmerstokker som bru over en bakke som var mer enn tørr nok til å gå på. Er nok ofte mer fuktig her enn det var nå... Så opp i Melkesyreskogen, som det sto på et skilt i brattbakken etter dalsøkket. Dette var for øvrig ikke det eneste skiltet underveis på ruta til toppen. Med jevne mellomrom dukket det opp skilt med noen spørsmål og en gåte. Dette var artige innslag på turen. Spørsmålene er tilpasset de yngre turgåerne, noe som gjør dette til en barnevennlig og fin topptur. Kjekt med litt ekstra motivasjon når motene virker endeløse.

Siste biten til topps dukker det høye tårnet opp innimellom trærne, og man ser at målet nærmer seg veldig. Noe mer steinete sti i enkelte partier her på slutten, og særlig i nærheten av Bjønnemyr. Fra krysset hvor man møter stien fra nordvest, er det ikke langt igjen. Her dreier ruta sørover, og toppen dukker straks opp.

Vi ruslet først bort til bygget hvor det enorme tårnet står. Skikkelig landemerke dette!

Tårnet på Vestre Vealøs.

Toppvarden befinner seg noen meter lengre sør. Naturlig nok var det her de fleste satt og slappet av, for utsikten er virkelig storartet fra området rundt varden. Man ser skikkelig langt, og blant annet godt ned mot Skien. Denne toppen skuffet så absolutt ikke!

Frida og Luna på Vestre Vealøs (498).
Med Luna ved toppvarden på Vestre Vealøs (498).
Toppområdet på Vestre Vealøs (498), med varden og tårnet, fotografert med maks vidvinkel for å få med alt. Derfor ser antennene til høyre skjeve ut...
Pause i sola noen meter nedenfor toppvarden på Vestre Vealøs.

På returen valgte vi å gå samme vei som vi hadde fulgt opp. Selv om det nå var godt ut på ettermiddagen, møtte vi flere som var på vei oppover. Det er virkelig fint på denne tiden av året når dagslyset varer så lenge. Og enda bedre er det at dagene forlenges ytterligere i to måneder til.