Prestskjeggen m/Frida og Luna - Porsgrunn (29.03.2020)

Start point Prestskjeggen p-plass (78m)
Endpoint Prestskjeggen p-plass (78m)
Ascents Prestskjeggen (254m) 29.03.2020 14:55
Visits of other PBEs Prestskjeggen p-plass (78m) 29.03.2020 13:55

Det hadde skyet over da Luna, Frida og jeg parkerte på den ganske store plassen øst for Nøklegård. Bilen viste 7 plussgrader ute, men det føltes kaldere på grunn av den sure vinden. Vi ble litt småfrosne mens vi skiftet til tursko, så vi kom oss kjapt avgårde.

God plass til bilen vår på parkeringsplassen øst for Nøklegård hvor vi startet gåturen.

Fra parkeringen gikk vi opp mot tunnelen under E18. Her var det en bom som sto oppe nå, men på returen var den låst. Etter å ha spasert gjennom tunnelen fortsatte vi noen få meter på grusveien før vi gikk rett frem og inn på en bred sti/traktorvei. Denne fulgte vi i ganske så flatt terreng nordover. Stien er bred hele veien, og lett å gå på. Her gjøres mye av distansen inn mot Prestskjeggen unna på en lettvint måte.

På den lettgåtte stien nordover mot Prestskjeggen.

På et myrområde svingte stien østover. Vi vandret over et par klopper og kom til et stikryss. Her tok vi til venstre over en ny, liten klopp, og fulgte videre blåmerket sti.

På en av kloppene ved stidelet.
Blåmerket sti.

Snart var vi oppe i østsiden på Prestskjeggen. En godt blåmerket sti gikk nå bratt oppover til venstre samtidig som det så ut til å fortsette noe rett frem også. Vi valgte den bratte skråningen siden det virket som flest hadde gått der. Det var nok ikke stien til selve toppen, for vi havnet etter hvert ut mot det sørlige toppunktet. Vi fant ingen sti derfra som gikk mot toppen på Prestskjeggen (254), så da ble de siste meterne gått i lyngen og terrenget. Over og rundt noen småkuler, og så dukket toppen opp.

Vi la ut et teppe som Luna kunne ligge på, og rigget oss til for en liten pause. Men den ble kort siden vi fort ble litt frosne nå når vi hadde sluttet å gå. Med en fraværende sol ble det den kjølige vinden som vant.

Kort piknik på toppen av Prestskjeggen (254).

På tilbaketuren ville vi prøve stien som går litt nede i vestsiden på Prestskjeggen (254). Jeg hadde lest at denne stien skulle være gjengrodd og lite synlig, og det skulle vise seg å stemme. Av og til så vi et lite tråkk og noe som lignet sti, så vi prøvde å holde oss der. Men utsikten var til tider meget god på denne ruta. Hele vestsiden på Prestskjeggen er svært bratt, og da særlig nedenfor traseen til denne gjengrodde stien. Dermed var det få trær som skjermet for utsynet i vestlig retning.

Fra returen i vestsiden på Prestskjeggen. Utsikt vestover.
Utsyn i retning sørvest. Vi er i vestsiden på Prestskjeggen.

Lengre nede fulgte denne gjengrodde stien renner og søkk i terrenget. Her var det mer åpent, og lettere å gå.

Lettere å gå her, selv om stien ikke var veldig synlig her heller.

Etter en liten bratt kneik kom vi ned i et dalsøkk som vi fulgte et lite stykke sørover. Deretter nådde vi snart stien vi hadde gått på tidligere under oppstigningen til Prestskjeggen.

Etter å ha fulgt den litt dårlige stien ned fra toppen var det nå deilig å være tilbake på den brede og tydelige stien. Nå økte farten betraktelig, og bortsett fra noen snusepauser fra vår firbente venn, gikk det radig sørover mot parkeringsplassen hvor bilen sto. Og snusepauser må man ha tid til. Likeså noen kaste-pinne-pauser.