Bølstadåsen v/Skapertjern i Lier/Asker (22.03.2020)

Start point Myrvoll parkering (182m)
Endpoint Myrvoll parkering (182m)
Ascents Bølstadåsen (273m) 22.03.2020 12:45
Visits of other PBEs Myrvoll parkering (182m) 22.03.2020 12:03

Mens kona satt hjemme og jobbet, ville jentene og jeg ta med hunden Luna på en liten skogstur. Ved Skapertjern i Kjekstadmarka går det mye stier, og er et fint område å rusle i nå som det lille av snø fra denne vinteren begynner å forsvinne.

Parkeringsplassen ved Myrvoll var helt full da vi ankom. Mange hadde parkert langs veien inn mot plassen, og jeg regnet med at vi også måtte gjøre det. Men idet vi nærmet oss bommen for å snu, var det jammen en bil som forsvant. Flaks med den ja!

Strakeste veien fra parkeringen og til Skapertjern har vi gått mange ganger. I dag skulle vi utforske mer av området, og valgte stien over Bølstadåsen med retur langs østsiden på Skapertjern.

Og det ble en fin rundtur det! Stien over åsen var god og tydelig. For det meste bart nå, men noen rester av is og snø var det i enkelte partier. Her oppe på åsen møtte vi ikke mange. Som forventet egentlig. Tror vi så 5 stykk på den tiden vi vandret nordover. Stien passerer få meter fra toppunktet på Bølstadåsen (273). Jeg måtte selvsagt ta med jentene bortom der så jeg fikk en ny topp i dag.

På stien i starten, litt etter at vi forlot Skapertjernveien. Kaste pinne er gøy, både for tobente og firbente.
Omtrent midt på åsen, mellom Gyriåsen og Bølstadåsen.
Toppunktet på Bølstadåsen (273).

Stien fortsatte litt videre nordover før det gikk noe brattere ned mot vest. Etter en liten kneik nådde vi den brede stien som vi fulgte sørover langs med Skapertjern. Her møtte vi etter hvert flere folk jo lengre sør vi kom. Familier satt og koste seg både på østsiden og vestsiden av Skapertjern. Flere hadde fyrt opp bål og grillet. Sola var mest fraværende i løpet av turen, men den tittet frem helt på slutten.

Alle 3 jentene på stien med det islagte Skapertjern i bakgrunnen.
På østsiden av Skapertjern.