Hornkjølberget & Dalsberget - Eidskog (16.03.2020)

Start point Hornkjølberget p-lomme øst (300m)
Endpoint Hornkjølberget p-lomme øst (300m)
Ascents Hornkjølberget (433m) 16.03.2020 16:15
Dalsberget (375m) 16.03.2020 16:39
Visits of other PBEs Hornkjølberget p-lomme øst (300m) 16.03.2020 15:45

Nå svingte jeg av riksvei 2 ved Sjøenden, og kjørte et lite stykke sørover på Matrandvegen. Dette var en vei i heller dårlig kvalitet, med flere asfalthull, dumper og kuler. Ingen stor fare for å få fartsbøter her nei... Ved Piparhullet, rett øst for Godtjernlia, svingte jeg oppover Hornkjølvegen. En grusvei som begynte å bære preg av vårløsningen noen steder. Den var myk og litt sporete, men bedre høyere oppe ved parkeringslommene der stien til Hornkjølberget starter.

Jeg satte igjen bilen på den østre parkeringslomma selv om den vestre er tvers over veien for der stien starter. Det er skiltet mot toppen fra grusveien, og stien er tydelig og lett å følge oppover. Underveis var det plassert forskjellige skulpturer laget i tre langs stien. Noen pausestasjoner var det også for de som trenger det, eller ikke har noe hastverk med å komme opp. Dette var en fin og litt morsom sti, og veldig lett tilgjengelig topp. Utsikten var også veldig god flere steder underveis.

Skiltet til Hornkjølberget her hvor stien starter.
Litt før toppen er det et pausested som treffende nok har navnet "Panorama". Legg merke til trefiguren like til venstre for dette skiltet. Innsjøen til høyre i bildet er Hornsjøen.

De siste meterne av stien før toppen var svært gjørmete. På toppområdet var det stablet noen materialer, og transporten av disse var nok i skyld i stiens forfatning. Tårnet på toppunktet skulle vedlikeholdes, så derfor alle materialene. På plassen utenfor tårnet var det flere benker å sitte på, og i det praktfulle været tok jeg en lengre pause på en av disse. Tydelig at Hornkjølberget (433) er en mye besøkt topp, og det forstår jeg. Denne var fin til å være i den sørlige delen av Hedmark.

Hornkjølberget (433) har et rimelig svært tårn på toppen.
Nydelig i sola på Hornkjølberget (433) i dag.

Jeg hadde masse tid til overs, og ville derfor ta en omvei ned. I dette finværet var ikke det et vanskelig valg. Så da tok jeg med Dalsberget (375) på returen.

Nedover østsiden på Hornkjølberget (433) var det langt mer vinterlig enn hva oppstigningen i sørsiden hadde vært. Det lå mer snø her i østflanken, særlig der hvor sola ikke hadde fått tak. Brattere var det også, spesielt i nedre del.

Fra Tjuvdalen var det ikke langt opp på Dalsberget (375). Siste biten før toppen fulgte jeg nordryggen.

Toppunktet på Dalsberget (375).

Etter en kort stopp på toppen av Dalsberget (375) ruslet jeg ned i Tjuvdalen igjen. Ifølge kartet skulle det gå en sti her. Jeg slet litt med å se stien i øvre del av dalen, men lengre ned (mot sør) ble den mer tydelig. Da jeg nærmet meg grusveien gikk jeg i noen gamle traktorspor. Rester av snø her, og ganske vått.

Tilbake på Hornkjølvegen vandret jeg opp en bakke og så de siste meterne mot bilen med ettermiddagssola midt imot.