Dragonkullen ved Svinesund (30.11.2019)

Start point Kasen (105m)
Endpoint Kasen (105m)
Ascents Dragonkullen (170m) 30.11.2019 12:01
Visits of other PBEs Kasen p-plass (105m) 30.11.2019 11:39

Lørdag morgen var Julie og jeg klare for ny harrytur med Linn Therese og Morten. Tenåringene var helt klart mest interesserte i shoppingen, men for å gjøre turen mer spennende for oss voksne, foreslo jeg en topptur i finværet. Og der er ikke familien Helgesen vonde å be... Det ble raskt vedtatt uten store innvendinger fra noen.

Etter å ha rullet inn i Sverige, svingte vi av på første avkjøringen der veldig mange forlater E6. Vi kjørte så litt tilbake igjen mot den gamle Svinesundbrua. I rundkjøringen hvor man tar av til alle butikkene på vestsiden av veien og mange gjør unna svenskehandelen, svingte vi motsatt vei og kjørte østover på en mer landlig vei. Få minutter senere tok vi til venstre på en grusvei og kjørte til parkeringen på Kasen.

Parkeringen på Kasen.

Fra Kasen var det to stier til Dragonkullen (170). Mot høyre (nordøst) var det skiltet 1,3 kilometer til toppen, mens det opp til venstre sto 1,5 kilometer til Dragonkullen. Vi valgte den korteste ruta til toppen, og her gikk vi først på et lite jorde som senere ble til bred sti.

I starten vandret vi på en lysløypetrasé. I bakgrunnen er Kasen.

Det var noen stikryss underveis, men det var godt skiltet og lett å finne frem. På slutten kom en brattere kneik og stien gjorde en sving, og like etter dukket toppen opp. Et lite dryss av snø pyntet opp og lagde noe mer kontraster i skogen. I det strålende været var det virkelig fint på toppen i dag.

Dragonkullen (170) har et solid og fint utsiktstårn man kan gå opp i. Derfra fikk vi en vidstrakt og nydelig utsikt over både Sverige og Norge. Spesielt artig var det å se Svinesundbruene fra en helt ny vinkel.

Utsiktstårnet på Dragonkullen (170).
Toppunktet på Dragonkullen (170) med nedre del av utsiktstårnet.
Utsikt sørover fra tårnet på Dragonkullen (170).
Nordover, sett fra utsiktstårnet på Dragonkullen.
Fra utsiktstårnet på Dragonkullen ser vi mot Svinesundbruene, som er midt i bildet.

På tilbaketuren fulgte Julie og Linn Therese samme rute, mens Morten og jeg prøvde ut den andre stien som var et par hundre meter lengre. Denne stien går noe høyere i terrenget og er litt mindre, men den er et fint alternativ hvis man vil gå en runde og ikke ønsker samme rute begge veier.

En av kloppene som var lagt ut på stiene her. Denne er fra returen.

Da vi nærmet oss Kasen og bare var drøyt 200 meter unna parkeringen i luftlinje, var det et stikryss hvor det sto 1,5 km til Kasen mot nordøst igjen. Det virket litt rart syntes vi, siden vi egentlig var så nærme. Nok av stier og skilting i dette området i hvert fall... Vi fortsatte uansett på stien rett frem (sørover) noen meter før vi svingte mot øst, hvor Kasen snart dukket opp. Der satt allerede Linn Therese og Julie og blomstret i bilen.

Dragonkullen (170) ligger ikke langt unna Svinesund. Det er en utmerket topptur for de som vil ha en avkobling fra shoppinghysteriet på den svenske siden av grensen. Eller som en avstikker hvis man har tid til overs og er i området.