Steinvarden m/Øyvind - Ringerike/Søndre Land (01.11.2019)

Start point Ved Hansehytta (458m)
Endpoint Ved Hansehytta (458m)
Ascents Brisketjernhøgda (727m) 01.11.2019 15:12
Steinvarden (772m) 01.11.2019 15:40
Steinvarden Sørtoppen (772m) 01.11.2019 16:02
Gravliseterhøgda (727m) 01.11.2019 16:37
Visits of other PBEs Dalavassvegen (217m) 01.11.2019 13:51
Hansehytta p-lomme v/bom (458m) 01.11.2019 14:14

Øyvind og jeg hadde snakket litt løst om en tur til Steinvarden. Ingen konkrete planer var lagt, bare at dit kunne vi ta en tur en gang. Og sånn plutselig satt vi i bilen til Øyvind der vi rullet nordover langs østsiden av Sperillen. Været var meldt bare sånn halvveis. Lavt skydekke som vi håpte ville lette når vi kom høyt nok.

Ved Bjonevika svingte vi av E16 og kjørte opp mot Vassenden. Her sprakk det lave skydekket opp og vi så glimt av blå himmel. Det var ikke noe kongevær over tåkeskyene heller, men vi slapp ihvertfall å gå i tåke.

Vi la igjen en 50-lapp i bommen ved Vassenden og kjørte nordover på Dalavassvegen. Ved Hansehytta svingte vi til venstre for å kjøre mot Oksetjernet, men vi fortsatte ikke langt på den veien. Etter et par hundre meter møtte vi en litt rusten bom som nå sto oppe. Den virket ikke å være mye i bruk, men for sikkerhets skyld parkerte vi i en lomme rett før bommen. Man vet jo aldri... I ettertid så vi at det var like greit vi ikke kjørte videre mot Oksetjernet. Veien var i tvilsom stand. Det kunne fort ha slått oppunder Øyvinds bil her.

Parkering i en lomme rett før den nå åpne bommen, som ses noen meter lengre bak.

Meterne går unna når man følger vei, så vi var snart der hvor to traktorveier tar av mot nordvest på hver sin side av Ølbågåtjennsbekken. Den vi valgte lignet mer en sti, og da en meget lite brukt sti siden den var ganske gjengrodd med lyng og småkratt og ikke var veldig synlig lenger.

Ikke overraskende mistet vi snart denne stien og fortsatte videre i terrenget. Og det var like greit, for det var lett å ta seg frem i skogen her. Mye skogslyng å subbe i, men utover det var skogen uberørt og ganske åpen. Tydelig at vi nå beveget oss inn i et naturreservat. Her var det lite stubber og hogstfelt, men istedet litt trolsk og gammel skog.

Vi la ruta over Brisketjernhøgda (727) og kom ned til en flott tjern, før vi gikk løs på siste bakken opp mot Steinvarden (772).

Øyvind på Brisketjernhøgda (727).
Tjernet vi passerte mellom Brisketjernhøgda (727) og Steinvarden (772).

Utsikten var overraskende god fra toppen av Steinvarden (772). Dette var en meget fin skogstopp som vi begge likte veldig godt. Selv om sola nå var fraværende, ble det en litt magisk stund på toppen i ettermiddagslyset på denne første novemberdagen. Og nede i dalførene lå tåka tjukk. Alltids tilfredsstillende å være over den.

På toppen av Steinvarden (772).
Utsikt mot V/NV fra toppen av Steinvarden (772).
Øyvind på Steinvarden (772).

Vi ruslet videre bort til Sørtoppen (772) etterpå. Derfra var utsikten minst like bra, om ikke bedre enn fra hovedtoppen. Steinvarden Sørtoppen kunne by på veldig godt utsyn sørover.

Fra Steinvarden Sørtoppen (772) fikk vi flott utsyn i retning Vassfaret.
Øyvind ved varden på Steinvarden Sørtoppen (772). Bildet er tatt i sørøstlig retning.

På returen vandret vi ned til østsiden av Serketjern og så over Gravliseterhøgda (727). Mye fin og uberørt natur her også. Ved Serketjern snakket vi om at det hadde vært fint å ta en lengre pause ved en senere anledning.

Mørket siger på her på toppen av Gravliseterhøgda (727).

Det skumret gradvis nå og snart ville det være ganske mørkt. Fra dagens siste topp hadde vi sett oss ut en traktorvei litt mot sørøst. Vi tok oss ned til den, og kom snart ned til Oksetjernet. Derfra strenet vi avgårde på grusveien tilbake til bilen. Vi fikk opp farten her på slutten, og slapp å fomle frem hodelyktene fra sekkene.