Stænenuten & Grenhovd - Tinn i Telemark (14.10.2019)

Start point Nordre Rue p-lomme (569m)
Endpoint Nordre Rue p-lomme (569m)
Ascents Stænenuten (813m) 14.10.2019 15:06
Grenhovd (818m) 14.10.2019 15:54
Breidsetåsen Nord (782m) 14.10.2019 16:26
Visits of other PBEs Nordre Rue p-lomme (569m) 14.10.2019 14:11

På ettermiddagens første tur parkerte jeg på nordsiden av fylkesvei 364 ved gården Nordre Rue. Her tok det av en kjerrevei som gikk nordover mot Dokkestul og Stæne. Akkurat den veien jeg hadde tenkt meg. Der denne kjerreveien startet var det god plass til å sette igjen bilen.

Parkering der kjerreveien startet ved fylkesvei 364, som ses til høyre for bilen. Gården Mellom Rue ses til høyre på andre siden av jordet.

Anmarsjen mot turens første topp ble ganske så enkel og lettgått med kjerreveien som gikk nesten helt frem. På skyggefulle plasser lå det noen steder igjen rester av nysnø. Jeg passerte også flere forlatte og forfalne koier og setre. Mye som bare blir stående rundt omkring og får litt spøkelsesaktig preg.

Kjerreveien jeg fulgte mot Stænenuten (813) er helt til høyre i bildet. Toppen ses oppe til venstre. I skogen til venstre er en forfallen koie på setra Roe.
Stænenuten (813) reiser seg bratt opp fra sør. Til høyre er setra Sauroåsen, som heller ikke så ut til å ha mye besøk for tiden.

Stænenuten (813) er svært bratt mot sør, så jeg gikk i en liten bue mot vest for å komme til topps. Det er få trær på toppområdet, så utsikten var god, særlig sørover og mot vest. Blefjell i øst var også godt synlig.

Det var nydelig oktobervær. Mildt og stort sett sol hele tiden. Jeg tok noen minutters pause på denne toppen før jeg begynte å gå nedover igjen.

Midt i bildet er Grenhovd (818), sett fra oppstigningen til Stænenuten (813).
Sekken min ligger sånn cirka på Stænenutens høyeste punkt. Utsikt mot nordvest.
Mot vest, sett fra Stænenuten (813).
Utsikt mot Blefjell fra Stænenuten (813).
Toppvarden på Stænenuten (813) befant seg noen meter sør for høyeste punkt, hvor sekken min ligger.

Da jeg nærmet meg bunnen av dalsøkket sør for Stænenuten (813), passerte jeg setra Stæne. Her hadde bygningene begynt å rase sammen, så det er nok noen år siden det var liv og aktivitet på denne setra.

Sørover mot Grenhovd (818) fulgte jeg igjen kjerreveien som jeg hadde vandret på litt tidligere. Her i den nordvendte åssiden lå det igjen noe snø, og den var ganske fast og skarete. Veien var dessuten mer gjengrodd enn lengre nede. Fra kjerreveiens ende ble det vandring i skogen og terrenget opp mot Grenhovd (818). Siste meterne opp mot toppen fulgte jeg en liten rygg hvor utsikten åpnet seg tilbake mot Stænenuten (813).

Ved toppen av Grenhovd (818) var det flott utsikt nordover. Litt lengre bak og til venstre i bildet, er Stænenuten (813).
Toppunktet på Grenhovd (818). Mellom trærne til høyre i bildet, ses Åklinuten (1246) i øst.

Jeg fortsatte oppå høyden sørover mot Breidsetåsen. Ganske greit å ta seg frem i skogen der jeg ikke fulgte stier. For da jeg var øst for Nedre Elgtjønn dukket det nemlig opp en sti som jeg kunne følge videre sørover til jeg var oppunder toppen av Breidsetåsen Nord (782).

På Breidsetåsen Nord (782).

Fra Breidsetåsen Nord (782) gikk jeg nå nedover åssiden mot vest. Først i fullvoksen og stor skog, men fra 700 meters høyde kom jeg ut i et stort hogstfelt. Mye kvist og kvast i hogstfeltet, og mer knotete å gå her. Men jeg fant noen spor etter skogsmaskinene og fulgte de ned til kjerreveien lengre nede. Derfra samme vei tilbake til bilen.

Etter denne turen flyttet jeg bilen litt sørover for å gå en liten tur til før det mørknet.