Smak av vinter på Hanskonatten - Nore og Uvdal (06.10.2019)

Start point Setre p-lomme (489m)
Endpoint Setre p-lomme (489m)
Ascents Noreåsen (681m) 06.10.2019 13:59
Hanskonatten (734m) 06.10.2019 15:02
Sør for Hanskonatten (649m) 06.10.2019 15:51
Visits of other PBEs Setre p-lomme (489m) 06.10.2019 13:21

Etter at Julie og noen venninner var sluppet av ved Drammensbadet, kjørte jeg videre mot Kongsberg og så oppover i Numedal. Været var aldeles nydelig med nesten skyfri himmel. Nysnøen hadde lagt seg på snaufjellet og et stykke under tregrensa. Jeg plukket derfor ut en litt lavere skogstopp for å slippe altfor mye snøvassing. Dessuten hadde jeg sommerdekk på bilen, så jeg kunne jo ikke kjøre altfor høyt opp heller.

Jeg svingte etter hvert av fylkesvei 40 og kjørte over til vestsiden av Kravikfjorden. Ved Eide fortsatte jeg oppover Juvsgrendvegen mot Gjuvsgrendi, men tok av denne veien rett før gården Åmot. Jeg prøvde meg litt nordover på veien som ender ved Noreåstjønn, men stoppet der veien opp til gården Setre tar av skarpt til høyre. Videre nordover var det nemlig en bom som nå sto åpen, men da det var uvisst om denne plutselig kunne låses, parkerte jeg like så godt i en lomme på veiskulderen mot bekken.

Parkering ved siden av veien i dette krysset. Til  høyre går veien opp mot gården Setre. Rett frem er veien mot Noreåstjønn, og der ses den nå åpne bommen.
Parkering ved siden av veien i dette krysset. Til høyre går veien opp mot gården Setre. Rett frem er veien mot Noreåstjønn, og der ses den nå åpne bommen.

Mye av nysnøen hadde smeltet i området der jeg parkerte. Imidlertid ble det stadig mer hvitt i terrenget etter hvert som jeg vant høyde der jeg vandret nordover på grusveien fra start. Det var unektelig vakkert med melisdrysset i landskapet og den skarpe høstlufta i finværet.

Vakker natur her ved Matbutjønn.

Jeg fulgte grusveien nesten helt frem til Noreåstjønn. Her vandret jeg ut i terrenget mot nord for å stikke oppom Noreåsen (681) først. På de kaldeste plassene i skogen her og på en myr jeg måtte krysse, var det opp mot 10 cm med skaresnø. Men det ble fort mindre inni tett skog, og der sola hadde tatt var det stort sett bart.

Opp mot Noreåsen fulgte jeg en svak sti i høy skog litt mot øst. Jeg trodde først denne stien gikk til topps, men det virket ikke slik etter hvert, så jeg dreide mer rett mot toppen på slutten.

Toppen på Noreåsen var kupert med noen nakne svaberg og furutrær. Faktisk et litt artig toppområde. Utsikt var det også fra høyeste punkt.

Høyeste punkt på Noreåsen (681) er oppå denne nakne bergknausen.
På toppen av Noreåsen (681). Utsikt sørover. Hanskonatten (734) ses mellom trærne midt i bildet.
Med litt zoom mot fjellet Byggingen (1171) i vest. Bildet tatt fra Noreåsen (681).
Fra toppen av Noreåsen (681) er det fin utsikt østover mot Granskardåsen (887).

Ned fra Noreåsen (681) valgte jeg en mer sørlig rute via solvarme og snøfrie svaberg. Mye finere å gå her med utsikt sørover og sola midt i mot. Her surret det faktisk et par fluer rundt meg. Jammen hadde de våknet til live igjen etter snøfallet og kulda noen dager tidligere.

På vei ned fra Noreåsen (681) med flott utsikt sørover. Midt i mot er neste mål, Hanskonatten (734). Det store fjellet bak til høyre er Eidsfjellet (1333).

Ved sørenden på Noreåstjønn lå det en hytte. Fra denne og oppover nordsiden på Hanskonatten (734) vandret jeg i høy og temmelig vinterlig skog. Her hadde ikke sola mye effekt lenger. Masse snø på trærne, og stort sett overalt på bakken.

Det gikk en liten sti oppover i skogen her. Den var av og til vanskelig å se på grunn av nysnøen, men jeg kunne følge den innimellom.

Vinterlig skog i nordsiden på Hanskonatten (734).

Fra 700 meters høyde ble skogen mer glissen. Jeg vandret forbi det nordre toppunktet og så slakt nedover på flater av svaberg med spredt furuskog. Litt lengre fremme reiste selve toppen på Hanskonatten (734) seg opp med den stupbratte vestsiden. Et herlig og aldeles nydelig landskap!

Selve toppen på Hanskonatten (734) stikker opp mellom furutrærne.

Toppen på Hanskonatten (734) var helt fri for trær, og bestod for det meste av nakent svaberg. Noen flekker med snø klamret seg fast der det var jord og lyng. Praktfull utsikt til alle kanter, og herlige kontraster i landskapet. Alt fra kritthvite fjell i vest til blått vann og høstfarger nede i Numedal. Dette var en utrolig kul og flott topp.

Utsikt nordover fra toppen av Hanskonatten (734). Norefjorden nederst i dalen til høyre.
Beskjeden toppvarde på Hanskonatten (734). Bildet tatt mot vest. Fjellet oppe til høyre er Byggingen (1171).
Utsikt mot sørøst fra høyeste punkt på Hanskonatten (734). Vannet nede i Numedal er Kravikfjorden. Det store fjellet til venstre for fjorden er Skagsåsen (972).

Hanskonatten (734) er temmelig bratt mot vest, sør og øst. Jeg hadde ikke så lyst til å returnere mot nord igjen, så jeg fant en rute nedi østsiden som var grei å følge for å komme sørover. Først ca 100 meter tilbake mot nord, så nedover i skogen mot øst til jeg var noe under 700 meters høyde hvor jeg så at høydekotene på detaljerte kart var langt mindre tette. Og her i østflanken på Hanskonatten dukket det opp en sti som nettopp fulgte dette slake feltet sørover. Så da vandret jeg på denne stien ned mot en myr med to små tjern.

Stien jeg fulgte nedi østsiden på Hanskonatten (734) ses i snøen midt i bildet.

På myra skremte jeg opp et par storfugl slik at jeg skvatt litt til. Her fikk jeg også et godt tilbakeblikk mot Hanskonatten (734), som nå viste frem sin bratte sørside.

Hanskonatten (734) sett fra sør.

Jeg ruslet videre sørover og opp på åsen Sør for Hanskonatten (649). Dette var en mer standard åstopp. Mindre markert toppunkt, med lyng og skog, og gløtt av utsikt mellom trærne.

Toppunktet på Sør for Hanskonatten (649). Bak og litt til høyre kan Hanskonatten (734) skimtes mellom trærne.

Det var ikke så langt til bilen fra dagens siste topp. Jeg vandret nedover i høy skog til grusveien rett sør for gården Setre. Derfra fulgte jeg veien den korte strekningen ned til parkeringslomma hvor bilen stod.