Rudskollen i Holleia (13.09.2019)

Start point Tjuventjernbekken låst bom (354m)
Endpoint Tjuventjernbekken låst bom (354m)
Ascents Grønknuten (681m) 13.09.2019 16:27
Rudskollen (710m) 13.09.2019 17:46
Spelhaugkollen (704m) 13.09.2019 18:46
Visits of other PBEs Sandumveien bom (164m) 13.09.2019 14:30
Tjuventjernbekken låst bom (354m) 13.09.2019 15:14

Endelig skulle Holleia avlegges et besøk. Selv om dette området ligger forholdsvis nære Drammen og Lier, hadde jeg aldri vært på tur der. Dagens turmål var først og fremst Rudskollen (710), som er den høyeste toppen i Holleia. Men et par andre topper skulle vi også besøke når vi først hadde kommet oss opp i den øvre delen av dette skogsområdet.

Erling og jeg møttes i Drammen og kjørte sammen forbi Åmot og Vikersund til vi var på vestsiden av Tyrifjorden. Litt sør for Nakkerud svingte vi av riksvei 350 (tidl. riksvei 35) og kjørte mot Vesetrud. Der fortsatte vi inn på Sandumveien, som er en bomvei. Ved Berggarden betales bomavgiften. Den var på kr 40 for personbil, og kunne betales kontant eller med Vipps.

Erling sørger for at vi kan kjøre videre på Sandumveien med god samvittighet.

Det ble et stykke å kjøre på vei nordover og inn i Holleia. Først da vi hadde passert sør for Nakkerudvollen og nesten var fremme ved Slottet var det slutt på bilkjøringen. Og da var vi nødt til å ta beina fatt også, for på brua over Tjuventjernbekken var det en låst bom. Rett før bommen var det en slags snuplass med parkeringslomme. Det skal også nevnes at de siste 500 meterne av bilveien var av temmelig dårlig stand. Mye stein og vannhull i veibanen, så har man en bil som er lav oppunder, bør bilen settes igjen litt før dette siste stykket. Det var en liten parkeringsplass ved en hytte omtrent der det er tegnet inn en bom på kartet (en bom som altså ikke er der, men nærmere Slottet...).

Parkering ved den låste bommen. Den røde hytta som skimtes bak trærne over Erling, er Slottet.

I et strålende høstvær vandret Erling og jeg videre på grusvei drøyt 2 kilometer før det ble sti oppover mot Grønknuten (681). Stien opp til dagens første topp gikk inne i høy og mørk skog, men på selve toppen av Grønknuten var utsikten ganske bra. Jeg hadde på forhånd lest at denne toppen skulle være av de beste når det gjelder utsyn her i Holleia. I det flotte været tok vi en fortjent pause her med noen mat og drikke.

På Grønknuten (681). Langt bak og nokså midt i bildet ses Norefjell.
Utsikt sørover fra Grønknuten (681).

Fra Grønknuten (681) fulgte vi sti ned i retning Svarttjern. Litt før tjernet tok vi til høyre i et stikryss og vandret nordover mot Sandåkersetra. Terrenget ble nå veldig mye våtere. Alle myrer og søkk var fylt med vann. Jammen godt vi tok lærstøvlene, selv om de er blylodd på beina.

Sandåkersetra med Volltjern til venstre.

Stien som er stiplet inn på kartet fra Sandåkersetra og mot Rudskollen (710) var det ikke mye hjelp i. Det gikk greit et kort stykke nordover til vi var på vestsiden av Store Bergsvatnet. Her fortsatte en sti nordover, men vi skulle mer mot nordvest, og der fant vi ikke noen sti slik som kartet antyder. Det endte med at vi vandret over myrer og i skogsterreng. En kort og noe bratt kneik dukket opp inne i skogen, og like etterpå var vi høyest i Holleia.

Solskinn på toppen av Rudskollen (710) også, og gløtt av utsikt i tillegg. Vi ble selvfølgelig sittende en liten stund her for å nyte den fine septemberkvelden. Lite som minnet om hverdagens mas og kjas her i Holleias dype skoger, blant alle tjern og søkkvåte myrer.

Avslappende positur på toppen av Rudskollen (710).
Toppsteinen på Rudskollen (710).

Etter Rudskollen fikk jeg med Erling på å ta med Spelhaugkollen (704) også, den andre toppen som bikker 700-meters grensa her i Holleia. Dette innebar en god omvei med flere surklende myrer og trasking i lyngen uten noen stier å følge. Men nå var vi innenfor et naturreservat og måtte vel forvente noe villmark og lite tilrettelegging.

Fra nordøstenden på Store Bergsvatnet begynte det å stige opp mot Spelhaugkollen, og her kom dagens bratteste motbakke. Noe baksing og kaving opp en kneik på 5-10 høydemeter, og så greit videre til toppen av Spelhaugkollen (704). Men hvor var så toppunktet her...? Ganske flatt toppområde på denne kollen, så vi ruslet en runde for å sjekke ut om noe punkt utpreget seg. Det virket høyest litt vest på høyden. For øvrig var det best utsyn fra trig.punktet.

Høyeste punkt på Spelhaugkollen (704) er sikkert et eller annet sted her.

Det ble en slak nedstigning over myrområder og langs en bekk til østsiden på Store Bergsvatnet etter besøket på Spelhaugkollen (704). Underveis her skremte vi opp storfugl et par ganger. Nede ved vannet kom vi inn på sti som ble fulgt tilbake til Sandåkersetra. Derfra på kjent sti bort til Svarttjern, men i stikrysset like nordøst for tjernet tok vi ikke ruta over Grønknuten (681). Nå valgte vi alternativet på vestsiden av Svarttjern.

Sørenden på Store Bergsvatnet.

Langs Svarttjern var det også veldig fuktig, men deretter var stien fin å følge. Snart kom vi inn på ruta vi hadde fulgt opp mot Grønknuten (681) tidligere på turen. Deretter samme vei tilbake til bilen. Det hadde begynt å skumre en del mens vi strenet av gårde på grusveien her på returen, men vi klarte oss fint uten hodelykter. Underveis på turen hadde det blitt flere korte soppstopp slik at Erling fikk fylt opp kantarellageret sitt. Ble vel en full brødpose til slutt.