Hemsedal: Storeskardnøse, Grønleinberget ... (21.08.2019)

Start point Sjåstadstølen p-lomme (906m)
Endpoint Sjåstadstølen p-lomme (906m)
Ascents Sør for Storeskardnøse (1,354m) 21.08.2019 14:40
Grønleinberget (1,408m) 21.08.2019 18:34
Høgesyningen (1,396m) 21.08.2019 19:27
Visits of other PBEs Sjåstadstølen p-lomme (906m) 21.08.2019 13:40

Noe langt å kjøre for en ettermiddagstur, men gode værutsikter måtte utnyttes. Lettskyet og fint da jeg rullet gjennom Hemsedal. Etter at Heimdalen var unnagjort, svingte jeg av riksvei 52 ved Storeskardvatnet og parkerte på en bred veiskulder like nedenfor Sjåstadstølen. På en bakketopp her var det god plass til å sette igjen bilen utenfor veibanen.

Først ruslet jeg noen meter på vei for å komme opp til stien som følger Storeskardbekken oppover. Men akkurat der stien tar av fra hytteveien var det nå byggeaktivitet. Det var lagd ny vei der også. Jeg fulgte den nye veien oppover og kom inn på stien litt ovenfor der arbeiderne holdt på med det nye bygget. Deretter kunne jeg følge stien et godt stykke opp på snaufjellet. Til slutt krysset jeg Storeskardbekken og vandret i terrenget på en rygg bort til dagens første topp, Sør for Storeskardnøse (1354).

Jeg har kommet inn på stien som starter litt øst for Sjåstadstølen. Den blå bilen min ses ved veien nedenfor til venstre, mellom Storeskardvatnet og den brune hytta.
Sekken min ligger inntil toppvarden på Sør for Storeskardnøse (1354). Bak og helt til venstre er Storeskardnøse (1502).

I denne høyden var terrenget lettgått, med noe stein og noe mykt underlag. Jeg fortsatte videre østover i moderat tempo. Nå var jeg egentlig ganske nærme dagens hovedmål, Storeskardnøse (1502), men jeg ville ha med Tuftenosene (1407) først. Sistnevnte høyde ligger og vaker på en primærfaktor som er oppunder 100 meter. Siden det er såpass unøyaktige kart i dette området, er det vanskelig å fastslå helt nøyaktig hva denne primærfaktoren er. Jeg tenkte å komme nærmere svaret ved å bruke PB-appen og Norgeskartet for å se hvilke høyder disse ville oppgi, selv om høydemålinger fra mobilapper må tas med en klype salt.

Tuftenosene (1407) består av flere hauger, hvor den høyeste er den som har høyde på kartet. Rett før jeg nådde toppen møtte jeg et reinsdyr som sto øverst på den ene høydekulen. Den flyttet seg ca 50 meter unna meg da jeg kom, og gikk så i ring rundt meg da jeg beveget meg mot den. Virket som jeg beveget meg inn i dens revir her.

Reinsdyret på Tuftenosene ses til venstre. Høyeste punkt (1407) er haugen til høyre i bildet hvor det er en liten varde på toppen.
På toppen av Tuftenosene (1407). Utsikt nedover mot Hemsedal.

Jeg sjekket høyder på toppen av Tuftenosene, og igjen da jeg var nede i skaret i vest. Høydeforskjellen som appene viste var rundt 95 meter. Altså omtrent det man klarer å lese ut av kartene. Så får vi se hva svaret blir når kartene en gang får 1-meters høydekoter her også...

På vei opp til dagens høyeste topp svippet jeg også oppom Storeskardnøse Øst (1485). Dette var faktisk en fin og litt artig høyde da den hadde form som en rygg med forholdsvis bratte sider.

Toppvarden på Storeskardnøse Øst (1485). I bakgrunnen og helt til venstre ses Storeskardnøse (1502), mens fjellet nokså midt i bildet er Raudberg (1476).
Utsikt østover fra Storeskardnøse Øst (1485). Vannet nedenfor til høyre er Krokeleintjerne. Litt lengre bak og nærmere midten av bildet ses Tuftenosene (1407).
Storeskardnøse Øst (1485) sett fra vest.

Selv om sola skinte og været var bra, måtte jeg ta frem lue og hansker i denne høyden. Nordvesten var kjølig, som vanlig. Utsikten var det derimot ikke noe å si på fra toppen av Storeskardnøse (1502). Den var vidstrakt, og jeg kjente igjen mange fjell, selv om de fleste fremdeles var ubesteget av meg.

På toppen av Storeskardnøse (1502). Utsikt mot S/SØ.
Mot nordvest, sett fra toppen av Storeskardnøse (1502). Høyeste fjell langt bak til høyre er Høgeloft (1921). Nærmeste fjell til venstre er Raudberg (1476).

Ferden fortsatte videre bort til Raudberg (1476). Dette var også en topp som har en primærfaktor tett oppunder 100 meter. Med Peakbook-appen og Norgeskart-appen fikk jeg en høydeforskjell på 95+ meter fra skaret mot Storeskardnøse (1502). Også her må vi nok vente til mer detaljerte kart dekker området før vi får svar på om Raudberg fortjener å være en rød nål. Uansett var dette en topp som trolig har mer besøk enn de andre toppene jeg besøkte denne dagen. For her var det skilt og postkasse, og en sti som går helt ned til stølene ved Storeskardvatnet.

På Raudberg. Postkasse og et solid skilt på denne toppen. Her har toppen høyden 1480, mens alle kart viser 1476...

Jeg fulgte stien ned fra Raudberg (1476) et lite stykke før jeg satte kursen mot høyden Sør for Grønleinberget (1370). Veldig lett og behagelig terreng mot denne toppen med slak stigning og lite stein, bortsett fra siste biten opp som var noe brattere.

Jeg står på Sør for Grønleinberget (1370) og ser mot neste mål, Grønleinberget (1410).

Mot selve Grønleinberget (1410) var det nå ikke all verdens med stigning. Men noe tyngre gikk det, så jeg begynte nok å bli litt sliten og tom. Jeg er altfor slapp med å fylle på med drikke og mat underveis, så jeg har meg selv å takke der. Men toppen dukket opp her også, og på Grønleinberget (1410) møtte jeg dagens flotteste toppvarde.

Stor toppvarde på Grønleinberget (1410).

Fra Grønleinberget gikk jeg ned et brattere parti før det ble slakere og jeg passerte et idyllisk vann. Derfra kom en tung motbakke opp mot dagens siste topp, Høgesyningen. Nå var jeg merkbart mye tyngre i beina, og det ble flere småpauser enn tidligere på turen.

Tjernet mellom Grønleinberget og Høgesyningen.

Jeg ruslet rett bort til trig.punktet på Høgesyningen (1394), og trodde jeg var på høyeste punkt. Men derfra så jeg kjapt at det østre toppunktet mest sannsynlig er noe høyere, så da måtte jeg bort på det også.

På Høgesyningen trig.punkt (1394). Ganske sentralt i bildet, men ikke bakerst, ses Bakkestølnøse (1363). Helt bakerst og nesten i midten er Storebottskarvet (1719).
Toppvarden i forgrunnen er det østre punktet på Høgesyningen. Dette er nok høyere enn trig.punktet (1394), som ses noe lengre bak og litt til venstre.

Det ble en nokså bratt nedstigning fra Høgesyningen til et myrområde ved Ershovdtjernane. Slakere bakke nederst, men betraktelig mer kjerr og kratt her. Såpass mye at det noen steder ble kronglete og litt strevsomt å ta seg frem. Det passet dårlig nå som jeg var sliten. Opprinnelig hadde jeg en vag plan om å avslutte runden med Bakkestølnøse (1363), men den måtte jeg pent droppe i dag. Det begynte å bli sent, og her hvor jeg stampet og kavet gjennom krattet mistet jeg lysten på å rekke denne siste toppen. Det ville blitt stress og en kamp mot tiden og mørket. Og ikke minst, jeg skulle på jobb dagen etter. Jeg fikk styre topphungeren nå og innse at det ikke hastet sånn. Det var greit å fungere neste dag også...

Stien langs østsiden av Ershovdtjernane var nesten fraværende der hvor jeg skulle begynne å følge den ved nordenden av den sørlige vannet. Den hadde grodd veldig igjen, og jeg fant ikke helt ut av hvor den egentlig gikk. Men jo lengre sør jeg kom, jo mer tydelig ble den. Og særlig fra en hytte jeg passerte litt før sørenden av innsjøen ble stien lett å følge. Deretter var det god sti ned til Ershovdstølane.

Jeg er ved sørenden av Ershovdtjernane (til venstre) og ser tilbake mot Høgesyningen (1395), som er fjellet til høyre.

Avslutningen på turen gikk langs Kongevegen. Her ruslet jeg forbi flere hytter og støler mens det begynte å skumre en del. Ved ankomst bilen var jeg glad jeg hadde droppet Bakkestølnøse (1363). Det var nå seint nok med tanke på den lange kjøreturen hjem og arbeid dagen derpå. Heldigvis har jeg fleksitid, så neste dag tok jeg en forskjøvet arbeidsdag hvor jeg kom til lunsj og jobbet til kvelden.