Haglebunatten m/Julie og Luna - Sigdal (02.08.2019)

Start point Ved Haglebu seter (819m)
Endpoint Ved Haglebu seter (819m)
Ascents Haglebunatten (1,278m) 02.08.2019 16:54
Haglebunatten nordøst (1,263m) 02.08.2019 17:29

I det strålende sommerværet ville Julie og jeg ta med Luna på en fjelltur. Siden det var litt ut på formiddagen allerede kunne det ikke være altfor mye kjøring, men samtidig skulle det helst være lite vandring i den varme skogen. Vi hadde lyst på kort vei til snaufjellet. Da falt valget raskt på Eggedal og området rundt Haglebu seter. Ikke så langt å kjøre fra Lier, og med mange fine og enkle fjellturer.

Da kjøreturen gjennom Eggedal var unnagjort og vi hadde rullet forbi Haglebuvatna, svingte vi av hovedveien og inn forbi Haglebu Turistheim. Det var lite parkeringsmuligheter her ved campingplassen nå, så vi kjørte litt videre mot Haglebu seter. På høyre side like før setra, bak ei grind og et gjerde, hadde flere biler parkert. På grinda var det et skilt hvor det stod noe sånt som "Vennligst lukk grinda så vi holder dyrene ute". Mens vi gjorde oss klare til å gå kom en pappa med to barn gående. De eide en av bilene som stod der, og de hadde nettopp vært på Haglebunatten og kunne virkelig anbefale denne turen.

Fra parkeringen vandret vi først et lite stykke på grusvei til vi hadde gått forbi Haglebu seter. Ikke lenge etter fortsatte vi på tydelig sti gjennom skogen. Vi krysset Fagerfetbekken, og valgte stien som går skrått oppover i den bratte østsiden på fjellet. En del stein i stien her, og høydemeterne øker fort på. Fra Fagerfetbekken er det også mulig å velge en annen sti som går noe mer vest. Disse to stiene møtes senere ved østenden av Snøfonntjenn.

En av mange utsiktspauser under oppstigningen. Haglebuvatna nedenfor. Vi er straks over skoggrensa.

Da vi var over skoggrensa nådde vi krysset hvor den andre stien kom vestfra langs Snøfonntjenn. Videre på en fin rygg oppover mens utsikten stadig ble bedre. Det ble en del pauser og små stopp underveis. Mye å undersøke for en liten hund på sin første fjelltur.

Julie og Luna nyter utsikten under oppstigningen. I bakgrunnen midt i bildet ses Haglebu skisenter og alpinbakken der.

Vi sparte nordøsttoppen til returen, og fulgte stien rett bort til høyeste punkt. Her var det stor varde og sikteskive. Det satt en kar litt vest for toppen og solet seg. På turen opp hadde vi møtt 3-4 andre, og mens vi satt på toppen kom det noen andre med hund. Flere på tur her altså, men jeg hadde nesten forventet å møte ennå flere på denne flotte og lett tilgjengelige toppen i finværet.

Luna, Julie og jeg storkoste oss på toppen en god stund. Deilig med null stress og bare nyte fjellet!

Vi nærmer oss toppen på Haglebunatten (1278), som ses litt lengre bak rett over Julie.
På Haglebunatten (1278), den første fjelltoppen til 14 måneder gamle Luna. Den lange dalen i bakgrunnen er Eggedal.
En fantastisk dag på Haglebunatten (1278).

På tilbaketuren fulgte vi stort sett samme rute bortsett fra avstikkeren oppom nordøsttoppen. I tillegg valgte vi lengre nede stien som har en mer vestlig trasé fra Snøfonntjenn og ned til Fagerfetbekken. Denne ruta var noe mer fuktig og gjørmete i partiet hvor vi nærmet oss skogen igjen.

På Haglebunatten Nordøst (1265), med praktfull utsikt ned mot bl.a. Haglebuvatna, alpinbakken, Haglebu Fjellstue, Turistheimen og alle hyttene på østsiden av fylkesveien.
Straks tilbake ved bilen, som ses noen meter lengre bak og litt til venstre for Julie.

Haglebunatten (1278) er virkelig et ypperlig turmål både for voksne, barn og deres firbeinte venner. Stien følger en fin og litt spennende rute der den går ut mot den stupbratte østflanken. Utsikten er nydelig mye av veien til topps, og særlig ned mot Haglebuvatna, Haglebu skisenter og alle hyttene på østsiden av fylkesvei 287 (Haglebuveien).