Vehuskjerringi m/Øyvind - Vinje i Telemark (29.07.2019)

Start point Versto p-plass (712m)
Endpoint Versto p-plass (712m)
Ascents Vehuskjerringi (1,355m) 29.07.2019 17:50
Vehuskjerringi Østtoppen (1,352m) 29.07.2019 18:36
Grydalsnuten (1,287m) 29.07.2019 19:21
Visits of other PBEs Versto p-plass (712m) 29.07.2019 16:24

Denne turen prøvde Øyvind og jeg å få til i juni, uten hell da. Nå, bare litt over et døgn etter at jeg hadde landet etter familieferien i varme Spania, skulle det heldigvis klaffe. Passet egentlig veldig bra med litt trim igjen etter den avslappende uka ved Torrevieja.

Vi kjørte sammen fra Drammen og vestover på E134. Etter hvert videre på mer svingete Telemarks-veier gjennom Åmotsdal og til vi var på fylkesvei 37, på vestsiden av Vehuskjerringi. Her hadde vi tenkt å parkere på Vehus p-plass, rett før den låste bommen på grusveien som fører oppover mot Vehuskjerringi. Men denne parkeringsplassen var nå avsperret med noen tømmerstokker, så her vil man tydeligvis ikke ha biler stående. Istedet fant vi en liten parkeringsplass ved avkjøringen til gården Versto, snaut 100 meter lengre sør. Her sto det 4-5 andre biler da vi kom, så det er nok her man vil at besøkende skal sette igjen bilen.

Øyvind i gang på grusveien i starten like etter passering den låste bommen. Vehuskjerringi (1355) ses i bakgrunnen til høyre, over enden på grusveien.

Været var lettskyet og ganske varmt. Vi hadde ikke gått langt på stien som går oppover mot Vehuskjerringi (1355) innen vi kjente svetten sildre. Her i skogen var det helt vindstille. Stien stiger stort sett hele tiden bortsett fra på et myrområde før man når Grydalen. På myra var det veldig vått, og flere av kloppene som var lagt ut lå litt under vann.

Over skoggrensa var det heldigvis mer bevegelse i lufta, og utsikten ble langt, langt bedre. Rett før toppen valgte vi stien som gikk i en sving mot sør og fulgte sørryggen opp til toppen. Men det korteste hadde vært å følge stien rett opp mot toppen på slutten.

Vi er på skoggrensa. Helt oppe til høyre stikker toppen på Vehuskjerringi (1355) opp. Lengst til venstre i bildet ses Grydalsnuten (1287).
På stien oppover mot Vehuskjerringi (1355), som ses ovenfor midt i bildet.

Vehuskjerringi (1355) er en flott topp med vidstrakt utsyn. Dessverre var de fjerneste tinder borte i disen idag, men vi fikk ihvertfall sett det meste av området rundt toppen vi stod på. Artig å se nytt landskap. Så langt vest i Telemark hadde ikke jeg vært på tur før.

På toppen av Vehuskjerringi (1355). Like til høyre for toppvarden og noe lengre bak ses østtoppen (1352).
Øyvind ved toppvarden på Vehuskjerringi (1355).
Utsikt sørover fra Vehuskjerringi.
Øyvind skuer mot vest fra Vehuskjerringi. Langt under oss og til høyre i bildet ses den lille veistubben hvor vi gikk helt i starten på turen.
Fra toppen av Vehuskjerringi (1355), mot nordøst. Til høyre for Øyvind ses Vehuskjerringi Østtoppen (1352), som var vårt neste mål.

Etter en god pause på Vehuskjerringi (1355) vandret vi bort til den nesten like høye østtoppen på 1352 moh. Deretter plukket vi med Grydalsnuten (1287) litt lengre mot nord. Så da fikk vi litt mer ut av turen. Trivelig og lettgått terreng i denne høyden, men bratt enkelte steder. Det var også flere stier og tråkk her på snaufjellet, og vi fulgte disse stiene mye av ruta vi gikk. Fra Grydalsnuten (1287) fikk vi god sikt tilbake mot Vehuskjerringi og dens østtopp.

Øyvind på Vehuskjerringi Østtoppen (1352). I bakgrunnen og litt til høyre for han er Grydalsnuten (1287).
Fra toppen av Grydalsnuten (1287) ser vi tilbake mot Vehuskjerringi (1355). Østtoppen (1352) er den litt lavere til venstre.

På returen måtte vi vandre et lite stykke i terrenget med noe vierkjerr og kratt, men det var ikke langt å gå før vi var tilbake på stien vi hadde fulgt opp gjennom skogen fra bilveien.

Tilbake på parkeringsplassen ved avkjøringen til gården Versto.