Valdres: Heggeberget en kjølig julimorgen (03.07.2019)

Start point Bergabygdvegen (728m)
Endpoint Bergabygdvegen (728m)
Ascents Heggeberget (935m) 03.07.2019 10:01

Morten skulle til Beitostølen denne formiddagen for å levere noen bøker. Da øynet jeg muligheten til å plukke med en ny Valdres-topp mens han gjorde ferdig sitt ærend. Jeg satt på fra Skrautvål, og så kjørte Morten meg opp i Bergabygdvegen hvor jeg hoppet av ved avkjøringen til gården Rødningen.

Morten duret videre mot Beitostølen, mens jeg labbet oppover en traktorvei langs et jorde og forbi en innhegning med kuer. Videre på sti forbi noen hytter og inn i skogen. Etter hvert skal man ta til venstre, men jeg gjorde nok det noen få meter for tidlig. Et tre hadde falt over stien, og der ble jeg fristet til å svinge opp mot venstre. Det endte med at jeg fikk en liten bratt kneik litt lengre oppe, noe jeg kunne ha sluppet om jeg hadde vært mer tålmodig og gjort svingen mot nord litt større. Uansett kom jeg opp på ryggen ovenfor sørøststupet. Her dukket det opp sti igjen som jeg fulgte nesten til toppen på Heggeberget (935). De aller siste meterne gikk jeg i terrenget, men det var helt greit, for skogen var lett fremkommelig.

På vei oppover, på stien etter at jeg hadde passert hyttene.
Beskjeden toppvarde på Heggeberget (935).

Lite sikt å snakke om fra toppen, så jeg ruslet snart ut til kanten på stupet som vender mot sørøst. Her fikk jeg flott utsikt sørover i Øystre Slidre. Ingen sol og kjølig vind, så skogstopp passet utmerket denne formiddagen.

Utsikt mot sørøst fra Heggeberget. Heggefjorden er nedenfor til høyre. Langt bak til venstre ses Rundemellen (1345).
Utsyn østover fra stupet på Heggeberget.

På returen fulgte jeg stort sett samme rute som jeg hadde gått opp, bortsett fra at jeg nå valgte å følge stien ovenfor stupet litt lengre mot NØ. Her tok jeg et tråkk nedover som forsvant og kom igjen, og møtte hovedstien litt lengre nede. Derfra samme sti forbi hyttene og ned på traktorveien forbi kuene. Morten sto klar med sin taxi på stedet han slapp meg av. Han hadde ikke ventet så mye mer enn ca 10 min, så våre to "oppdrag" hadde tatt omtrent like lang tid.

Fra returen. Stien jeg fulgte på ryggen nordøstover fra toppen. Her er jeg litt under 900 moh.